دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » علل اصلی تکرر ادرار
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

علل اصلی تکرر ادرار

علل اصلی تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند مشکلی آزاردهنده و مخرب در زندگی روزمره باشد. این عارضه زمانی بروز می کند که در بازه زمانی ۲۴ ساعت، نیاز به ادرار کردن به دفعات زیادی باشد. این علامت بسیاری از بیماری ها است. در برخی مواقع در طول زندگی مانند بارداری، احتمال تجربه تکرر ادرار وجود دارد. این عارضه در این شرایط طبیعی است و معمولاً بعد از زایمان بهبود می یابد. با این حال تکرر ادرار می تواند مربوط به دیگر مشکلات مربوط به سلامتی که طبیعی نیستند و بخشی از زندگی روزمره نیستند، باشد که در این شرایط با گذشت زمان بهبود نمی یابد. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت، سندرم مثانه پرکار، مشکلات پروستات و مجاری ادراری اشاره کرد.

نیاز به ادرار کردن به صورت مکرر می تواند باعث اختلال خواب شود. مثانه پر که باعث بیدار ماندن فرد در شب هنگام می شود و فرد را از یک خواب خوب محروم می کند، عارضه نوکتوریا نامیده می شود. در بسیاری از موارد با درمان بیماری زمینه ای، علائم هم از بین می روند.

چه افرادی تکرر ادرار را تجربه می کنند؟

احساس نیاز به ادرار کردن را همه تجربه می کنند. ولی این تجربه همیشه دشوار نیست. گاهی اوقات نیاز به ادرار کردن به دفعات بیشتری پیدا می کنید. این مورد می تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد. مردان، زنان و کودکان همگی می توانند این علامت را داشته باشند. با این حال در برخی شرایط و یا ابتلا به برخی بیماری ها می تواند باعث بروز این نشانه شود. ادرار کردن به دفعات بیشتر در شرایط زیر شایع تر است:

  • افراد میانسال و مسن
  • افراد باردار
  • افراد مبتلا به بزرگی پروستات
علل اصلی تکرر ادرار

علل اصلی تکرر ادرار

علت ابتلا به تکرر ادرار

شرایط بسیاری باعث بروز تکرر ادرار می شود. بسیاری از این دلایل بستگی به سن فرد، جنسیت فرد و یا هر دو مورد دارد. احتمال دارد که تکرر ادرار چندین بار در طول زندگی فرد تجربه شود و این عارضه به دلایل مختلفی بروز می کند. این شرایط می تواند خفیف باشد و به راحتی قابل کنترل باشد و یا شدید باشد.

بیماری های مثانه و مجاری ادراری

این بیماری می تواند کاملاً واضح باشد ولی مشکلات مجاری ادراری از شایع ترین شرایط ابتلا به تکرر ادرار است. عفونت مجاری ادراری در برخی شرایط خاص، از شایع ترین دلایل تکرر ادرار است. با وارد شدن عفونت به داخل بدن و تورم سیستم ادراری، عفونت مجاری ادراری بروز می کند. سیستم ادراری شامل کلیه ها، مجرای حالب ( لوله های اتصالی به کلیه ها و مثانه )، مثانه و مجرای ادراری ( لوله ای که ادرار را به بیرون از بدن هدایت می کند) است. دیگر شرایط در سیستم ادراری که می تواند باعث تکرر ادرار شود، سیستیت بینابینی ( وضعیت مثانه دردناک طوری که فرد احساس شدید ادرار کردن می کند ) و سندرم مثانه پر کار است. در برخی موارد نادر، تکرر ادرار می تواند نشانه سرطان مثانه باشد.

بارداری و تکرر ادرار

در طول بارداری با بزرگ شدن جنین و در نتیجه رحم، به مثانه فشار وارد می شود. تکرر ادرار یک علامت شایع و طبیعی در بارداری است. در سه ماهه اول و سوم بارداری این علامت بیشتر تجربه می شود. در سه ماهه دوم بارداری رحم در موقعیت بالاتری قرار می گیرد و فشار کمتری به مثانه وارد می شود. این عارضه نباید در هفته ها و ماه های بعد از زایمان مشکلی برای فرد ایجاد کند. با تشخیص پزشک فرد می تواند ورزش های کگل را شروع کند تا از تکرر ادرار و در رفتن ادرار جلوگیری شود.

دکتر محمد هادی قیومی متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی و نازایی با بهره گیری از دانش روز دنیا به درمان انواع بیماری های مربوطه کمک می کنند. جهت ارتباط با ایشان می توانید با شماره های ۰۶۱۹۱۰۱۰۵۱۰ یا ۰۹۳۹۲۶۸۲۹۵۷ تماس بگیرید. همچنین می توانید به آدرس اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

دیابت و تکرر ادرار

تکرر ادرار در واقع یکی از نشانه های شایع دیابت است. در صورتی که به دیابت نوع یک یا دو مبتلا هستید، احتمال ابتلا به تکرر ادرار هم وجود دارد. علت این نشانه بستگی به الگوی چرخشی کلیه ها دارد. در بیماری دیابت بدن فرد مقدار قند خون را نمی تواند کنترل کند که کلیه ها مسئول پاکسازی هستند. کلیه ها وظیفه فیلتر کردن خون را دارند و مایعات اضافی نیاز به خارج شدن از بدن دارند. هرچه بیشتر فرد احساس نیاز به ادرار کردن داشته باشد، و مایعات از بدن خارج شوند، فرد نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارد و این چرخه ادامه می یابد.

مشکلات پروستات و تکرر ادرار

غده پروستات در مردان به اندازه یک توپ گلف است که باعث می شود مقداری مایعات هنگام نعوظ خارج شود. سایز پروستات با بالا رفتن سن رشد می کند ولی در صورتی که رشد بیش از حدی داشته باشد می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. پروستات بزرگ شده می تواند به مجاری ادراری فشار وارد کند و باعث تکرر ادرار شود. شرایطی مانند هایپرپلازی خوش خیم پروستات ( بزرگی خوش خیم پروستات ) تقریباً شایع است و توسط پزشک قابل درمان است. بزرگی پروستات با سرطان پروستات تفاوت دارد.

منبع : https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15533-urination–frequent-urination/when-to-call-the-doctor

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که...

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *