دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » شکستگی آلت تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

شکستگی آلت تناسلی چیست و چگونه درمان می شود؟

آلت تناسلی مردان مانند سایر اعضای بدن در معرض آسیب و بیماری قرار دارد که یکی از این آسیب ها، شکستگی آلت تناسلی است. با وجود اینکه آلت تناسلی استخوانی ندارد، شاید تعجب کنید که چگونه دچار شکستگی می شود؟!!! این عارضه زمانی اتفاق می افتد که آلت تناسلی در حالت نعوظ کامل یا ناکامل به طور ناگهانی و با قدرت خم شده و صدایی شبیه به شکسته شدن شنیده می شود. اما علل و علائم شکستگی آلت چیست؟ چگونه می توان این عارضه را تشخیص داد و درمان کرد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی برای فرد ایجاد می شود؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با عارضه شکستگی آلت تناسلی بیشتر آشنا شوید.

شکستگی آلت تناسلی چگونه رخ می دهد؟

شکستگی آلت تناسلی (Penile Fracture) مانند شکستگی استخوان نیست، در حقیقت آلت تناسلی استخوانی ندارد که دچار شکستگی شود، بلکه آلت دچار پارگی می گردد. به طور کلی در طول آلت مردان دو کانال استوانه ای به نام جسم غاری (corpus cavernosum) قرار دارد که بخشی از شبکه عروقی آلت به شمار می روند. زمانی که آلت از حالت نعوظ خارج است کمترین میزان خون در این کانال جریان دارد. در حالی که نعوظ به واسطه اعصاب پاراسمپاتیک و با گشاد (اتساع) و جمع شدن خون در اجسام غاری و جسم اسفنجی اتفاق می‌افتد. هنگامی که آلت در حالت نعوظ کامل یا ناکامل در معرض خمیدگی شدید قرار می گیرد، مرزهای دو جسم غاری و لایه های محافظ اطراف آن (tunica albuginea) پاره شده و در اصطلاح آلت تناسلی دچار شکسته می شود.

علت شکستگی آلت تناسلی

همان طور که در بالا اشاره شد، شکستگی در حالت نعوظ کامل یا نیمه کامل در اثر فشار یا خم شدگی شدید آلت اتفاق می افتد. این عارضه اغلب به هنگام رابطه جنسی در وضعیتی که زن فعال بوده و آلت مرد به استخوان شرمگاهی زن یا همان پوبیس (pubis) برخورد کند، ایجاد می شود. شایان ذکر است که شکستگی آلت اکثرا در هنگام رابطه جنسی خشونت آمیز یا خودارضایی رخ می دهد.

علائم شکستگی آلت تناسلی

شکستگی در آلت مردان با علائمی همراه است و فرد پس از مشاهده علائم زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. علائمی که نشان دهنده شکستگی آلت در مردان محسوب می شود، عبارتند از:

  • کبودی آلت تناسلی
  • شنیدن صدایی از آلات مانند تق
  • از دست دادن سریع نعوظ و شل شدن آلت
  • تورم آلت تناسلی
  • مشکل در ادرار کردن
  • ادرار خونی یا مشاهده خون در ادرار
  • درد ناگهانی که از خفیف تا شدید متغیر است.
  • کبودی آلت تناسلی
  • شنیدن صدایی از آلات مانند تق
  • از دست دادن سریع نعوظ و شل شدن آلت
  • تورم آلت تناسلی
  • مشکل در ادرار کردن
  • ادرار خونی یا مشاهده خون در ادرار
  • درد ناگهانی که از خفیف تا شدید متغیر است.

شکستگی آلت تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

مهمترین روش تشخیصی برای این عارضه شنیدن صدایی شبیه به شکسته شدن از آلت و از دست دادن ناگهانی نعوظ است. در هر صورت افراد با مشاهده علائم ذکر شده باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کند. در مورد چگونگی وقوع حادثه، علاوه بر انجام معاینه بالینی، تعدادی سوال توسط پزشک متخصص پرسیده می شود. سپس، تعدادی تصویر نیز با استفاده از سونوگرافی یا ام آر آی (Magnetic resonance imaging) برای شناسایی نقاط بدشکلی و مشاهده مکان های آسیب دیده از نزدیک تهیه می شود.

روش درمان شکستگی آلت تناسلی

از آنجایی که این ناحیه از حساسیت بالایی برخوردار است، انجام هر نوع درمان خودسرانه می تواند سبب بروز مشکل شود، بنابراین اولین اقدام پس وقوع شکستگی آلت، مراجعه به متخصص اورولوژی است. در حال حاضر، شکستگی آلت تناسلی با جراحی ترمیمی درمان می شود. در این جراحی از طریق یک برش در پوست خارجی، خون مردگی ها تخلیه شده و بخش های آسیب دیده (تونیکا آلبوژینیا) با بخیه ترمیم می گردد. علاوه بر جراحی مصرف مسکن های ساده می تواند به کاهش درد بیمار کمک کند.همچنین استفاده از کمپرس های یخی که هر ۱۰ دقیقه روی آلت تناسلی قرار می گیرند، تورم را کاهش می دهد. شایان ذکر است که این روش جراحی اگر توسط متخصص اورولوژی باتجربه و متبحر انجام نشود، ممکن است با عوارض جانبی مانند ناتوانی جنسی، فیستول، انحنای آلت تناسلی و در نهایت درد به هنگام نعوظ همراه باشد، لذا انتخاب بهترین اورولوژیست جهت انجام این جراحی اهمیت دارد.

✅ بیشتر بخوانید: درمان اختلال نعوظ در مردان

مراقبت های پس از جراحی ترمیمی آلت تناسلی

توصیه می شود پس از جراحی ترمیمی جهت درمان شکستگی آلت تناسلی، حداقل تا یک ماه پس از عمل از بازگشت به فعالیت جنسی خودداری کنید. همچنین، مصرف داروهای تجویز شده، به ویژه داروهای هورمونی، توسط پزشک الزامی است. علاوه بر این، مراجعه به پزشک معالج جهت معاینات بعدی برای اطمینان از بهبودی صحیح پس از عمل، معاینه تمام وریدها، شریان ها و ارزیابی جریان خون در آنها ضروت دارد.

برای گرفتن مشاوره رایگان به طور مستقیم با دکتر قیومی به صورت کاملا محرمانه فرم زیر را تکمیل کنید.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
شماره موبایل
ارسال شد. با شما تماس می گیریم
دوباره تلاش کنید

شکستگی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟

توجه داشته باشید که شکستگی آلت تناسلی در صورت عدم درمان می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند. به طور کلی شکستگی آلت تناسلی می تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • اختلال در نعوظ (دست دادن دائمی توانایی نعوظ یا نعوظ ناکامل)
  • انحنای در آلت تناسلی در هنگام نعوظ
  • تغییر شکل دائمی آلت تناسلی
  • آسیب به مجرای ادراری
  • ورم بیضه (تورم اسکروتوم)

چگونه از خطر شکستگی آلت تناسلی پیشگیری کنیم؟

اگرچه شیوع شکستگی آلت تناسلی زیاد نیست، اما ممکن است در مردان اتفاق بیفتد. به همین منظور برای پیشگیری از بروز چنین عارضه ای بهتر است از برقراری روابط جنسی خشونت آمیز و خودارضایی اجتناب کنید. همچنین، از خم کردن عمدی آلت تناسلی به هنگام نعوظ خودداری کنید. علاوه بر این، توصیه می شود در حین فعالیت جنسی احتیاط لازم را داشته و از روان کننده های طبیعی یا مصنوعی برای اطمینان از هیدراتاسیون لازم قبل از مقاربت برای جلوگیری از هرگونه عارضه یا آسیب استفاده کنید.

کلام آخر

شکستگی آلت تناسلی در مردان اگرچه بسیار شایع نیست، اما در صورت بروز و عدم درمان می تواند عوارض جدی برای فرد ایجاد کند. در حقیقت شکستگی آلت در مردان یک وضعیت اورژانسی محسوب می شود که بلافاصله به درمان های پزشکی نیاز دارد. بنابراین توصیه می شود در صورت شنیدن صدایی از آلت به هنگام نعوظ کامل یا ناکامل و یا مشاهده کبودی و تورم آلت و همچنین از دست دادن ناگهانی نعوظ هرچه سریعتر به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. در حال حاضر شکستگی آلت با جراحی ترمیمی قابل درمان است و هیچ درمان خانگی برای رفع این عارضه موثر نخواهد بود.

سوالات متداول شکستگی آلت تناسلی

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که...

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. سلام آقای دکتر وقت بخیر. بنده ۳۲ ساله هستم و حدود پنج سال پیش دچار شکستگی آلت شدم که سریعا به بیمارستان مراجعه کردم و شش ساعت بعد جراحی شدم. تا حدود چندماهی گاهی سوزش خفیف داشتم. درحال حاضر انحنا یا هم مشکلی در نعوظ ندارم فقط مقدار کمی محل جراحی شده فرورفته هست که باعث شده انتهای آلت مقدار جزئی نسبت به سر آلت قطر کمتری داشته باشه. الان مدتیه دوباره سوزش احساس میکنم در محل جراحی شده و اینکه بنظرم طول آلت یک‌سانت کوتاه شده اما نعوظ کاملا سفت هست. این سوزش در زمان رابطه منو دچار استرس میکنه و نعوظ از بین میره. می‌خواستم بدانم آیا بعداز پنج سال این سوزش نشانه جدی هست؟ و اینکه آیا من بیشتر از افراد دیگه در معرض شکستگی مجدد آلت هستم؟ آیا دارو، روغن یا روشی درمانی برای ترمیم و تقویت اون قسمت آسیب دیده وجود داره؟ لطف بزرگی میکنید اگر راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام مشکلی نیست

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *