دکتر محمدهادی قیومی » جراحی ها » چه زمانی پروستات نیاز به جراحی دارد؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

چه زمانی پروستات نیاز به جراحی دارد؟

زمان جراحی پروستات یکی از مهمترین مسائل برای درمان این بیماری پرچالش آقایان است. چه زمانی نیاز است تا پروستات خود را عمل کنید؟ برای اطلاع کامل از این مورد و اینکه چه مواردی بر این زمان تاثیرگذار هستند، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل تاثیرگذار در زمان جراحی پروستات

همانطور که می‌دانید جراحی پروستات که یکی از روش های درمانی پروستات است که کاملا به وضعیت بیمار بستگی دارد. در روند این بیماری ممکن است مواردی برای بیمار به وجود آید که زمان انجام جراحی را جلو بیاندازد و به عنوان مثال فرد ناچار به انجام عمل پروستات در موعد نزدیک تری باشد.

عوامل تاثیرگذار در زمان جراحی پروستات
  • احتباس ادراری مداوم

احتباس ادراری به معنای متوقف شدن جریان ادرار و اشکال در دفع ادرار بوده و ممکن است در اثر بزرگی پروستات و وارد آمدن فشار بر روی میزراه، فرد را درگیر کند. البته ممکن است سرطان پروستات نیز، سبب بروز این مشکل شده باشد.

اما احتباس ادرای مداوم و یا احتباس ادراری مزمن، به زمانی مربوط می شود که پس از شروع درمان دارویی پس از یک بار تجربه احتباس ادراری و گذاشتن سوند، باز هم فرد دچار ناتوانی در دفع ادرار بوده و در واقع برای بار دوم، احتباس ادراری را تجربه خواهد کرد.

احتباس ادراری مداوم، یکی از عواملی است که نیاز به جراحی پروستات را مشخص کرده و ضرورت انجام آن را بالا می برد.

  • ادرار خونی

ادرار خونی که به آن، هماچوری نیز گفته می شود، وجود گلبول های قرمز خون در ادرار بوده که یا توسط بیمار قابل مشاهده بوده و یا پس از آزمایش ادرار، نشان داده می شود. گلبول های قرمز خون موجود در ادرار، ممکن است از کلیه ها و یا قسمت های دیگر سیستم ادراری مانند حالب ها، مجاری ادرار، پروستات، مثانه و … باشد که برای تشخیص منشا و علت اصلی آن می‌توانید به بهترین اورولوژیست در اهواز مراجعه کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید. اما اگر علت وجود خون در ادرار، ناشی از غده پروستات بوده باشد، می توان آن را به معنای ضرورت انجام عمل جراحی پروستات دانست و در این مورد نیز، باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تعیین زمان جراحی پروستات

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره التهاب پروستات

  • عفونت های عود شونده ادراری

عفونت های عود شونده ادراری در مردان، یکی دیگر از عواملی است که اگر علت و منشا بروز آن، وجود مشکل و اختلال عملکرد در غده پروستات باشد، ضرورت جراحی پروستات را بالا برده و باید آن را جدی گرفت. آقایان با این مشکل ناچار هستند که در موعد زودتری جراحی پروستات انجام دهند تا دچار عوارض بعدی نسبت به سایر اندام ها نشوند.

این نوع عفونت ها علائم مختلفی داشته که در صورت مشاهده این علائم، باید به پزشک مراجعه کرده و تشخیص قطعی عفونت ادراری را از او بخواهید. این موارد عبارتند از:

  • تکرر ادرار و نیاز به دفع ادرار بیش از حد معمول در طول روز
  • احساس اضطرار برای دفع درمان و ناتوانی در نگه داشتن آن
  • احساس سوزش ادرار و دفع ادرار همراه با سوزش
  • احساس تب متوسط در بدن
  • بوی بد ادرار و یا کدر و تیره بودن ادرار فرد
  • وجود خون در ادرار
  • احساس هر گونه مشکل و ناتوانی در دفع ادرار
  • ایجاد نارسایی کلیه به علت فشار پروستات 

بزرگ تر شدن غده پروستات، عوارض و پیامدهای مختلفی در پی خواهد داشت که یکی از این عوارض، ایجاد نارسایی کلیه و اختلال درعملکرد آن است. وجود نارسایی در کلیه ها، گرچه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد اما، علائم احتمالی آن شامل موارد زیر است:

  • کاهش یافتن میزان ادرار دفع شده از بدن
  • تورم در بدن، ابتدا در قسمت پاها و سپس در دیگر نواحی بدن
  • تنگی نفس بدون وجود یک عامل مشخص
  • احساس خستگی و یا خواب آلودگی بیش از حد معمول
  • احساس گیجی و یا حالت تهوع مداوم
  • وجود درد و یا فشار در ناحیه قفسه سینه
  • تشنج کردن، بیهوشی عمیق و یا کما

هنگام بروز این علائم و تشخیص قطعی نارسایی کلیوی توسط پزشک و در صورتی که این نارسایی، به دلیل بزرگ شدن پروستات و فشار آن بر روی کلیه ها رخ داده باشد، ضرورت جراحی پروستات برای پزشک مشخص شده و فورا این عمل درمانی را انجام خواهد داد.

با خواندن این مقاله متوجه شدید که در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، وجود این بیماری را برای خود جدی بگیرید و بدانید که شاید زمان جراحی پروستات برایتان نزدیک تر شده باشد.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

جوانسازی جنسی در آقایان

جوانسازی جنسی در آقایان

امروزه با توجه به پیشرفت عظیمی که در علم پزشکی رخ داده است می توان با استفاده از جدیدترین دستگاه های دنیا آقایان به نتیجه ای مطلوبی که از ظاهر دستگاه تناسلی خود دارند برسند و هم چنین جراح زیبایی مردان که متخصص اورولوژیست می باشد آن ها را در این امر یاری می کند. در...

سیستوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستوسکوپی آزمایشی برای بررسی سلامت مجرای ادرار و مثانه است که به تشخیص بیماری های مجاری ادراری کمک می کند. برخی مواقع از این روش برای درمان برخی مشکلات نیز استفاده می شود. در این روش، متخصص اورولوژیست برای مشاهده داخل مثانه و مجرای ادرار، یک اسکوپ را وارد مجاری...

بیضه نزول نکرده و راه های درمان آن

بیضه نزول نکرده و راه های درمان آن

بیضه نزول نکرده (Undescended testes) که با نام کریپتورکیدیسم (Cryptorchidism) شناخته می شود، یک بیماری در دوران کودکی است که در آن بیضه های نوزاد در محل معمول خود (کیسه بیضه) قرار ندارند. اما عوارض و پیامدهای بیضه نزول نکرده چیست؟ چه درمان هایی برای این بیماری وجود...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *