دکتر محمدهادی قیومی » درمان ناتوانی جنسی در مردان » زود انزالی و روش های قطعی درمان
مدت زمان مطالعه ۱۳ دقیقه

زود انزالی و روش های قطعی درمان

زود انزالی یا انزال زودرس به انگلیسی Premature ejaculation (PE) به حالتی گفته می شود که مردان قبل از مقاربت یا کمتر از یک دقیقه بعد از شروع رابطه جنسی به ارگاسم می رسند. زمان مشخصی برای انزال مرد در حین رابطه جنسی وجود ندارد، اما اگر همیشه یا بیشتر مواقع تجربه زود انزالی داشته و نعوظ خود را از دست بدهید، ممکن است شما و همسرتان زمان کافی برای لذت بردن از رابطه جنسی را نداشته باشید. زود انزالی مردان یک مسئله جدی در رابطه جنسی برای زوجین است که گاه می تواند ناامید کننده و حتی شرم آور باشد. اما یک مسئله رایج برای مردان است. بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردان در دوره ای از زندگی خود به زودانزالی مبتلا می شوند. بنابراین، به خاطر داشته باشید – اگر فقط گاهی اوقات اتفاق بیفتد، جای نگرانی نیست. در ادامه این مطلب از سایت دکتر محمدهادی قیومی قصد داریم بیشتر به علت و درمان زودانزالی در مردان و نحوه کنترل آن بپردازیم با ما همراه باشید.

برای گرفتن مشاوره رایگان به طور مستقیم با دکتر قیومی به صورت کاملا محرمانه فرم زیر را تکمیل کنید.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
ارسال شد. با شما تماس می گیریم
دوباره تلاش کنید

زود انزالی مردان چیست؟

با توجه به گسترش مشکلات جنسی در آقایان ضروری دیدیم تا در مورد یکی از شایع ترین مشکلات جنسی در آقایان یعنی اختلال زود انزالی، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. آیا می دانید چه زمانی می توانیم بگوییم که فرد به اختلال زود انزالی مبتلاست؟ آیا درمانی برای اختلال زود انزالی در مردان وجود دارد؟ برای درمان این مشکل باید به چه متخصصی مراجعه کنیم؟ به طور کلی انزال زودرس هنگامی اتفاق می افتد که مرد قبل از دخول و یا خیلی سریع بعد از آمیزش و زودتر از آنچه او و شریک جنسى اش انتظار دارد، انزال را تجربه میکند. زود انزالى یکى از اختلالات جنسى شایع در مردان است و طبق آمار از هر ٣ مرد یک نفر گاهى به این اختلال دچار مى شود.

زود انزالى تا زمانی که به ندرت اتفاق افتد، باعث نگرانی نیست. با این حال، اگر فرد علائم زیر را تجربه کند باید براى درمان به پزشک مراجعه کند؛

  • اگر فرد همیشه و یا در اکثر مواقع یک دقیقه پس از آمیزش و مقاربت به انزال برسد.
  • اگر فرد نتواند انزال خود را در طی رابطه جنسی به تاخیر بیاندازد.
  • اگر فرد احساس پریشانی و نا امیدی کند و در نتیجه تمایل به جلوگیری از صمیمیت و نزدیکی جنسی داشته باشد
  • گفتنى است در زود انزالى هر دو عامل روانی و بیولوژیکی می توانند نقش داشته باشند. اگرچه بسیاری از آقایان از صحبت کردن در مورد آن احساس شرمندگی می کنند اما انزال زودرس یک بیماری شایع و قابل درمان است. داروها، مشاوره و تکنیک های جنسی یا ترکیبی از این موارد می توانند به بهبود رابطه جنسی بین شما و شریک زندگی کمک کنند.

انزال چگونه اتفاق می افتد؟

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. وقتی مردان تحریک جنسی می شوند، سیگنال ها به نخاع و مغز ارسال می شوند. وقتی مردان به سطح خاصی از هیجان می رسند، سیگنال هایی دیگر از مغز به اندام های تولید مثل ارسال می شود. این امر باعث می شود که مایع منی از آلت تناسلی خارج شود. به این فرآیند انزال گفته می شود.

درمان زودانزالی مردان

مراحل انزال در مردان

انزال دارای ۲ مرحله است: انتشار و دفع.

مرحله انتشار

انتشار زمانی است که اسپرم از بیضه ها به پروستات منتقل می شود و با مایع منی مخلوط می شود تا منی تولید شود. لوله هایی هستند که به حرکت اسپرم از بیضه ها از طریق پروستات به قاعده آلت تناسلی کمک می کنند.

مرحله دفع

دفع هنگامی است که عضلات قاعده آلت منقبض می شوند. این باعث می شود که منی از آلت تناسلی مرد خارج شود. بیشتر اوقات ، انزال و ارگاسم (اوج) همزمان اتفاق می افتد. برخی از مردان بدون انزال به اوج خود می رسند. در بیشتر موارد ، نعوظ بعد از این مرحله از بین می رود.

انزال زودرس و اختلال نعوظ (ED)

بعضی اوقات زودانزالی برای مردانی که دارای اختلال نعوظ هستند مشکل ایجاد می کند. این زمانی است که مردان قادر به نعوظی نیستند که برای رابطه جنسی کاملاً محکم باشد. از آنجا که نعوظ پس از انزال از بین می رود، شناختن مشکل زودانزالی یا اختلال نعوظ بسیار دشوار است. ابتدا باید اختلال نعوظ را درمان کرد. با درمان آن می توان انزال زودرس را هم درمان نمود.

نشانه ها و علائم زود انزالى چیست؟

علامت اصلی زود انزالى عدم توانایی فرد براى تاخیر در انزال به مدت بیش از یک دقیقه پس از آمیزش است. البته این مشکل مى تواند در تمام شرایط جنسی حتی در هنگام استمناء نیز رخ دهد.

  • مادام العمر و اولیه: انزال زودرس مادام العمر تقریباً در تمام مدت و در زمان شروع اولین برخورد جنسی رخ می دهد و از ابتدا وجود دارد.
  • اکتسابی و ثانویه: انزال زودرس اکتسابی پس از تجربه های قبلی جنسی که بدون مشکلات زود انزالی بوده اند، ایجاد می شود.
    بسیاری از مردان احساس می کنند که علائم انزال زودرس دارند ، اما علائم این اختلال لزوماً نشان دهنده معیارهای تشخیصی برای انزال زودرس نیستند. همخنین ممکن است برخی مردان دارای انزال متغییر زودرس و طبیعی باشند که شامل دوره های انزال سریع و همچنین دوره های انزال طبیعی است.
زود انزالی در آقایان

علت های زود انزالی

موارد مختلفی می توانند علت زودانزالی در مردان باشند. این علت ها می توانند موارد فیزیکی و یا روحی روانی را شامل شوند. همچنین در برخی موارد مصرف برخی داروها و یا سبک زندگی و رژیم غذایی در انزال مردان موثر می باشد. در ادامه به علل زود انزالی در مردان پرداخته ایم…

کمبود سروتونین

اگرچه علت قطعی و یکسانی در همه موارد زود انزالی وجود ندارد، اما سروتونین میتواند در این اتفاق نقش داشته باشد. سروتونین یک ماده طبیعی در بدن است که توسط دستگاه عصبی ساخته می شود. مقادیر بالای سروتونین در مغز باعث افزایش زمان انزال می شود. همچنین مقادیر کم آن می تواند زمان انزال را کوتاه کرده و منجر به زودانزالی شود.

مسائل روانشناختی

مسائل روانشناختی یا بهداشت روانی می تواند در زودانزالی نقش داشته باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی
  • فشار
  • احساس گناه
  • انتظارات غیر واقعی در مورد عملکرد جنسی
  • سابقه سرکوب جنسی
  • عدم اعتماد به نفس
  • وجود مشکلاتی در رابطه

زودانزالی و سن

زودانزالی می تواند در هر سنی رخ دهد. پیری دلیل مستقیم زودانزالی نیست، اگرچه افزایش سن باعث تغییر در نعوظ و انزال می شود. برای مردان مسن، نعوظ ممکن است به همان کیفیت سنین پایین تر نباشد. نعوظ ممکن است مدتی طولانی قبل از انزال ادامه داشته باشد. این تغییرات می تواند منجر به انزال زودرس یک پیرمرد شود.

بیشتر بخوانید: ناتوان جنسی در مردان و درمان آن

چه عواملى ریسک ابتلا به اختلال زود انزالى را افزایش مى دهند؟ 

عوامل مختلفی می توانند خطر ابتلا به زود انزالى را افزایش دهند، از جمله؛

اختلال نعوظ در مردان: اگر فرد گاهی و یا به طور مداوم مشکل دستیابى و یا حفظ نعوظ را داشته باشد، ممکن است در معرض خطر انزال زودرس قرار بگیرد. به این ترتیب که ترس از دست دادن نعوظ باعث مى شود فرد به طور آگاهانه یا ناخودآگاه در برخوردهای جنسی خود عجله کند.

فشار عاطفی یا روانی: فشار عاطفی یا ذهنی در هر زمینه ای از زندگی می تواند در اختلال زود انزالى نقش داشته باشد و توانایی فرد برای تمرکز در هنگام برخوردهای جنسی را محدود کند.

هزینه درمان ناتوانی جنسی در آقایان

روش های تشخیص زود انزالی

برای مردان معمول است که بتوانند حداقل در زمان انزال در حین رابطه جنسی مشارکت داشته باشند. اگر مردی احساس نکند که برای انزال کنترل دارد و اگر نگرانی از طرف مرد یا شریک جنسی وی وجود داشته باشد ، ممکن است زودانزالی وجود داشته باشد.

هنگامی که زودانزالی مانع لذت جنسی شما می شود ، باید به پزشک اورولوژ مراجعه کنید. اغلب اوقات ، پزشک شما پس از معاینه جسمی و صحبت با شما، زودانزالی را تشخیص می دهد. برخی از سوالاتی که پزشک ممکن است بپرسد عبارتند از:

– چند بار زودانزالی اتفاق می افتد؟
– از چه زمانی این مشکل را داشتید؟
– آیا زودانزالی با هر بار تلاش در رابطه جنسی اتفاق می افتد؟
– فعالیت جنسی به چه صورت است و چند وقت یک بار است؟
– چگونه زودانزالی فعالیت جنسی شما را تغییر داده است؟
– روابط شخصی شما چگونه است؟
– آیا موردی وجود دارد که زودانزالی را بدتر یا بهتر کند.

پزشک در صورت نیاز تست آزمایشگاهی را در هنگام معاینه بدنی انجام می دهد.

زود انزالی چند دقیقه است؟

بهترین حالت و ایده آل ترین زمانی که یک رابطه جنسی می تواند طول بکشد چیزی در حدود ۳ الی ۱۰ دقیقه می باشد. طبق تحقیقات انجام شده به طور کلی مردان به نسبت زنان زودتر به انزال و ارگاسم می رسند. در حدود ۳ دقیقه بعد از شروع رابطه جنسی مردان به انزال می رسند. زودانزالی در حالتی است که کمتر از این زمان و در حدود یک دقیقه یا کمتر بعد از شروع رابطه جنسی مرد به انزال برسد. در این حالت مرد دچار انزال زودرس می باشد و باید درمان شود.

راه های درمان زود انزالی

برای درمان زود انزالی در مردان، با توجه به علت آن می توان از روش هایی موثر کمک گرفت. درمان های روانشناختی، رفتار درمانی و داروها اصلی ترین درمان زودانزالی هستند. می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تشخیص دهد. در بعضی موارد ممکن است بیش از یک نوع درمان به طور همزمان استفاده شود.

روان درمانی

درمان روانشناختی روشی برای کار با احساسات و عواطف است که ممکن است منجر به مشکل در روابط جنسی شود. هدف از این نوع درمان یادگیری منشأ مشکلات و یافتن راه حلهایی است که ممکن است به زودانزالی کمک کند. همچنین می تواند به زوجین کمک کند تا به یکدیگر نزدیکتر شوند. درمان روانشناختی می تواند به شما کمک کند تا از عملکرد جنسی خود رضایت بیشتری داشته باشید. همچنین می تواند اعتماد به نفس جنسی و درک بیشتری به شما بدهد تا به رضایت همسرتان کمک کند. از این نوع درمان می توان به عنوان تنها روش درمانی استفاده کرد، یا ممکن است همراه با درمان پزشکی یا رفتاری مورد استفاده قرار گیرد.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی از تمریناتی برای کمک به ایجاد تحمل برای به تأخیر انداختن انزال استفاده می شود. هدف این است که به شما کمک کند انزال را به تاخیر بیندازید. برخی از انتخاب ها روش فشار دادن و روش توقف شروع است. ورزش ها خوب جواب می دهند ، اما ممکن است نتیجه ای بلند مدت نداشته باشند.

روش فشار دادن

با این روش ، شما یا شریک زندگی خود آلت تناسلی را تحریک می کنید تا زمانی که به انزال نزدیک شوید. هنگامی که نزدیک هستید ، شما یا شریک زندگی خود محکم آلت تناسلی خود را فشار می دهید تا نعوظ شما تا حدی برطرف شود. هدف این است که شما از احساسات منتهی به اوج خود آگاه شوید. روش فشار ممکن است به شما کمک کند تا خودتان بهتر بتوانید اوج خود را کنترل کرده و به تعویق بیندازید.

روش توقف-شروع

در این روش ، شما یا شریک زندگی خود آلت تناسلی مرد را تحریک می کنید تا درست قبل از انزال. هنگامی که می خواهید به اوج خود برسید ، عملیات را متوقف کنید تا زمانی که میل به اوج خود را از دست بدهید. با کنترل مجدد ، شما و شریک زندگی خود دوباره شروع به تحریک آلت تناسلی خود می کنید. این روند ۳ بار تکرار می شود. برای چهارمین بار انزال می کنید. این روش را ۳ بار در هفته تکرار می کنید تا زمانی که کنترل بیشتری پیدا کنید.

درمان زود انزالی در مردان با دارو

هیچ دارویی در ایالات متحده برای درمان زودانزالی تایید نشده است. با اینحال هنوز هم تعدادی دارو، کرم بی حس کننده و اسپری بی حس کننده وجود دارد که ممکن است در مردان مبتلا به زودانزالی، انزال را به وقفه بیاندازد. برخی داروهای ضد افسردگی می توانند منجر به زودانزالی شوند. در صورتی که این داروها را مصرف می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید. به این ترتیب با تغییر دارو شاید بتوان به درمان کمک کرد.

انزال زودرس در مردان

زود انزالی مردان از علت تا درمان

با دکتر محمدهادی قیومی

تکنیک های درمان زود انزالی بدون دارو

نود و پنج درصد از مردان با تکنیک های رفتاری که به کنترل انزال کمک می کند، می توانند برای درمان زود انزالی خود اقدام کنند. برای استفاده از تکنیک های رفتاری راهکارهای زیر توصیه می شود:

در این روش شما یا همسرتان آلت تناسلی خود را تحریک می کنید تا زمانی که احساس کنید قرار است به ارگاسم برسید. تحریک را برای حدود ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که احساس از بین برود متوقف کنید. تحریک را دوباره شروع کنید و سه یا چهار بار دیگر قبل از انزال تکرار کنید.

این روش نیز مانند روش شروع و توقف عمل می کند. اما، زمانی که احساس می کنید در حال رسیدن به ارگاسم هستید، شما یا همسرتان سر آلت تناسلی خود را فشار می دهید تا زمانی که نعوظ را از دست بدهید. این کار را چند بار قبل از انزال تکرار کنید.

عضلات ضعیف کف لگن گاهی اوقات ممکن است به زودانزالی منجر شود. تمرینات کگل ممکن است به تقویت آنها کمک کند. با توقف ادرار در وسط جریان، عضلات مناسب را برای سفت کردن پیدا کنید. آنها را به مدت ۳ ثانیه محکم نگه دارید و سپس آنها را به مدت ۳ ثانیه رها کنید. این کار را ۱۰ بار، حداقل سه بار در روز انجام دهید.

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی ممکن است به اندازه کافی حساسیت شما را از بین ببرد تا بتوانید بیشتر در حین رابطه دوام بیاورید و نعوظ خود را حفظ کنید.

اگر هیچ یک از این روش ها به اندازه کافی کمک نکرد، ممکن است متخصص اورولوژی مصرف دارو برای درمان زود انزالی را به شما توصیه کند. در حالی که هیچ دارویی به طور خاص برای درمان زودانزالی تایید نشده است، داروهای مورد استفاده برای درمان موارد دیگر ممکن است در برخی موارد کمک کننده باشند.

عوارض و پیامدهاى اختلال زود انزالى چیست؟ 

انزال زودرس می تواند باعث ایجاد مشکلاتى جدى در زندگی شخصی و عاطفى افراد شود، از جمله؛

  • مشکلات استرس و رابطه: یک عارضه شایع انزال زودرس بروز استرس در رابطه است.
  • مشکلات باروری: انزال زودرس گاهی اوقات می تواند باروری را برای زوجینی که در حال تلاش برای فرزندآورى هستند، دشوار کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ 

اگر فردى در اکثر برخوردهای جنسی زودتر از آنچه که مى خواهد دچار انزال شود باید با پزشک خود مشورت کند. معمول است که آقایان از بحث درباره نگرانی های سلامت جنسی خود خجالت بکشند، اما نباید اجازه دهید که این موضوع شما را از صحبت با پزشک باز دارد، چراکه انزال زودرس یک مشکل شایع و قابل درمان است. این در حالى است که مکالمه با پزشک مى تواند به کاهش نگرانى در مورد زود انزالى کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است به فرد گفته شود که انزال زودرس گاهى طبیعی است و میانگین زمان از شروع مقاربت تا انزال حدوداً پنج دقیقه است.

سخن پایانی


از آنجایى که سلامت رابطه جنسى در زندگى زناشویى و عاطفى نقش بسیار مهمى دارد و وجود هر نوع اختلالى در روابط جنسى مى تواند منجر به بروز مشکلات بزرگى در روابط بین زوجین شود، توصیه مى شود در صورت بروز هرگونه علائمى از اختلالات جنسى از جمله اختلال زود انزالى هرچه سریع تر به متخصص اورولوژی  مراجعه شود تا از مشکلات رابطه اى عمیق جلوگیرى به عمل آید. لازم است تا برای مشکلات ناتوانی های جنسی تحقیقات کافی را انجام دهید تا نتیجه ای رضایت بخش از روند درمان داشته باشید.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

پروتز بیضه

پروتز بیضه

پروتز بیضه یک راه حل جراحی برای مردانی است که به دلایلی بیضه‌ای از دست داده‌اند یا به‌طور مادرزادی فاقد آن بوده‌اند. این روش به منظور جایگزینی یک بیضه مصنوعی در اسکروتوم (کیسه بیضه) انجام می‌شود تا از نظر ظاهری بیضه از دست رفته یا بیضه‌هایی که رشد نکرده‌اند جایگزین...

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

کاشت پروتز آلت تناسلی (ایمپلنت آلت تناسلی) به عنوان یک گزینه درمانی برای به دست آوردن نعوظ مصنوعی رضایت بخش در بیمارانی است که از درمان دارویی و سایر روش ها نتیجه مثبت دریافت نکرده اند. در حال حاضر، ساخت پروتزهای آلت تناسلی در معرض توسعه مستمر هستند و همواره قابلیت...

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

سلامتی آلت تناسلی مردان از جمله موضوعاتی است که کمتر به صورت علمی و پزشکی به آن پرداخته می‌شود و عمده اطلاعات درباره آن از طریق دانش عمومی و سنتی و نظریات بی پایه و اساس است. با این حال این مسئله از اهمیت بسیاری در خصوص حفظ کیفیت زندگی و سلامت عمومی آقایان برخوردار...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۲ دیدگاه ها
  1. سلام آقای دکتر روش جراحی که خود شما نیز درباره آن صحبت کردین جوابگو هست؟ افرادی که جراحی کردین بازخورداشون چطور بوده رضایت بخش بوده؟
    ممنون از شما.

    پاسخ
    • سلام
      جراحی در اکثر مردان رضایت بخش است، اما برای همه افراد مناسب نیست.
      به منظور انتخاب بهترین روش درمان توصیه می کنم برای معاینه حضوری به مطب مراجعه کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *