دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

وجود خون در ادرار یا هماچوری یکی از موارد مهمی می باشد که در صورت مشاهده فرد باید فوراً به پزشک متخصص کلیه و مجرای ادراری مراجعه کندتا علل به وجود آمدن این عارضه توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در واقع عارضه وجود خون در ادرار می تواند نشان دهنده یک بیماری حاد باشد و خطرناک است و عوارض جبران ناپذیری را در فرد به وجود می آورد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

خون در ادرار معمولاً علت خطرناکی ندارد ولی لازم است که توسط پزشک متخصص بررسی گردد. در صورتی که خون در ادرار خود مشاهده می کنید و هر یک از علائم زیر را دارید باید با پزشک تماس بگیرید و هرگونه ابهامی را برطرف کنید:

• هیچ علائم دیگری ندارید
  • اولین بار است که این اتفاق می افتد
  • مقدار اندکی خون در ادرار وجود دارد
  • مطمئن نیستید که خون است

هماچوری Hematuuria  چیست؟

به وجود خون در ادرار و یا گلبول های قرمز در ادرار هماچوری می گویند. وجود خون در ادرار می تواند به علت خونریزی سیستم ادراری و تناسلی باشد که به صورت ناگهانی و یا مکرر به وجود می آید. اگر خون در ادرار قابل مشاهده و تشخیص باشد به آن هماچوری آشکار (gross hematuria) می گویند و اگر خون در ادرار فقط در زیرمیکروسکوپ قابل مشاهده باشد به آن هماچوری میکروسکوپی می گویند. در هماچوری واضح یا gross hematuria ادرار به رنگ صورتی، قرمز و یا قهوه ای است که دلیل آن افزایش گلبول های قرمز داخل ادرار است. هماچوری میکروسکوپی به حالتی گفته می شود که در ادرار بیش از سه گلبول قرمز در هر میدان میکروسکوپی مشاهده نشود و معمولا خود فرد نیز متوجه آن نمی شود. جهت مطالعه بیشتر مقاله زگیل تناسلی در مردان را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای گرفتن مشاوره رایگان به طور مستقیم با دکتر قیومی به صورت کاملا محرمانه فرم زیر را تکمیل کنید.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
شماره موبایل
ارسال شد. با شما تماس می گیریم
دوباره تلاش کنید

خطر سرطان با دیدن خون در ادرار

خطر سرطان با دیدن خون در ادرار با احتمال کمی وجود دارد. خون در ادرار باید بررسی شود تا از عدم وجود سرطان اطمینان حاصل کرد. در صورتی که سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان راحت تر امکان پذیر است. اما با دیدن خون در ادرار خون ناامید و مضطرب نشوید. بهتر است هرچه سریع تر با پزشک متخصص مشورت داشته باشید تا از علت وجود خون در ادرار خود مطمئن شوید. برای معاینه توسط بهترین دکتر اورولوژی تهران دکتر محمدهادی قیومی از طریق شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

در جلسه معاینه چه اتفاقی می افتد؟

در حلسه معاینه پزشک درباره علائم بیمار سوالاتی می پرسد و ناحیه مقعد بررسی می شود. پزشک امکان دارد موارد زیر را از بیمار بخواهد:

• درخواست نمونه ادرار یا آزمایش خون
  • تجویز آنتی بیوتیک در صورتی که تشخیص داده شود که بیمار عفونت ادراری دارد
  • ارجاع به متخصص برای انجام آزمایشات بیشتر
خون در ادرار

علل وجود خون در ادرار چیست؟

عموما بعد از مشاهده چند قطره خون در ادرار مردان و زنان این سوال ایجاد می شود که وجود خون در ادرار چه دلایلی دارد و به دنبال درمان خون در ادرار خواهند بود. در پاسخ به این سوال باید گفت که چند قطره خون بعد از ادرار در زنان و مردان می تواند از هر جای سیستم ادراری نشات بگیرد. مثانه، کلیه ها یا مجرای ادرار ( لوله ی حامل ادرار به بیرون از بدن ) همگی می توانند علت وجود خون در ادرار باشند.

در صورتی که علائم دیگری دارید، می توان بیماری را با قطعیت بیشتری تشخیص داد. به هیچ عنوان خود درمانی نکنید و تشخیص سر خود ندهید. حتماً در صورتی که خون در ادرار خود مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به چند مورد از دلایل وجود خون در ادرار اشاره کرده ایم:

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

یکی از شایع ترین علت وجود خون در ادرار، عفونت دستگاه ادراری می باشد. این عارضه یکی از مواردی می باشد که باید به طور فوری و اورژانسی درمان شود زیرا در صورت عدم درمان عوارض جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می کند. معمولا زنان بیشتر از مردان در معرض عفونت دستگاه ادرای قرار دارند. از علائم دستگاه ادراری می توان به سوزش، تکرر ادرار، درد هنگام دفع ادرار و وجود خون در ادرار اشاره کرد.

وجود سنگ دردستگاه ادراری

سنگ های دستگاه ادراری سنگ هایی از جنس خود ادرار هستندکه از کلیه تا مثانه دیده می شوند. سنگ های کلیوی بیشتر درمیانسالی دیده می شوند اما سنگ های دستگاه ادراری در تمام سنین  قابل مشاهده می باشند. از علائم سنگ در دستگاه ادراری می توان به وجود خون در ادرار،درد شدید در شکم و کمر، تهوع و استفراغ و… اشاره کرد.

التهاب پروستات

التهاب و تورم غده پروستات که درنتیجه تجمع مایعات به وجود می آید، می تواند باعث شود که خون در ادراردیده شود. در واقع التهاب پروستات با سوزش ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، احساس درد در ناحیه تناسلی و بیضه همراه است.

التهابات گلومرولونفریت کلیه

این بیماری کلیه که با التهاب رگ های خونی همراه است معمولا در هر دو کلیه دیده می شود و یکی ار علل های اصلی وجود خون در ادرارمی باشد و تشخیص آن بسیار سخت است.

مصرف دارو و وجود خون در ادرار

برخی از دارو ها ماننداسپرین، وارفارین، داروهای ضد سرطان و… می توانند باعث به وجود آمدن خون در ادرار شوند.

• ورزش شدید
  • ضربه شدید و یا تروما
  • بیماری های زمینه ای و یا ارثی
  • عفونت های منتقله جنسی
  • سرطان های سیستم ادراری
  • اختلالات لخته شدن خون مانند هموفیلی
  • بیماری انگلی شیستوزوما در موارد نادر
  • آلرژی و حساسیت
  • تنگی محل حالب به لگنچه

از دیگر عواملی می باشند که باعث هماچوری می شوند. همچنین در موارد زیر احتمال دارد که خون در ادرار وجود نداشته باشد و فرد رنگ قرمز را با خون اشتباه بگیرد:

• اخیراً لبو خورده باشد ( این مورد باعث صورتی شدن ادرار می شود )
  • شروع مصرف داروی جدیدی ( برخی داروها رنگ ادرار را قرمز یا قهوه ای می کنند )
  • فرد از ناحیه مقعد خونریزی می کند
  • این مورد هنگام قاعدگی زنان هم اتفاق می افتد و فرد اشتباه می کند.

علل وجود خون در ادرار کودکان

وجود خون در ادرار کودکان می تواند همراه با درد و یا بدون درد باشد. در کودکانی که میزان بالای کلسیم در ادرار وجود دارد احتمالا درخانواده کودک مبتلا به سنگ کلیه نیز دیده می شود.در ادامه به دیگر دلایل هماچوری کودکان اشاره خواهیم کرد.

• ساختار غیر طبیعی در مجرای ادراری
  • عدم تعادل مواد معدنی
  • بیماری گلومرولونفریت
  • کیست کلیه
  • بیماری ارثی PKD و سندرم آلپورت
  • میان بالای کلسیم در ادرار

علت وجود خون در ادرار در بارداری

• سنگ کلیه یا سنگ مثانه
  • عفونت کلیه
  • سرطان کلیه و یا مثانه
  • آسیب به کلیه در اثر بیماری و یا تصادف

علائم هماچوری

• احساس سوزش و درد هنگام ادرار و ادرار مکرر و بوی بد ادرار و وجود کف در ادرار و تب بالا و درد در پهلوها و پایین کمر – علت این علائم می تواند عفونت مجاری ادراری باشد.
  • درد بدی در پهلو ها، پایین کمر و کشاله ران که می آید و می رود و فرد بی قرار می شود و احساس بیماری می کند – علت این علائم سنگ کلیه است
  • در مردان مسن تر ( بالای ۵۰ سال ) ادرار با سختی و درد همراه است و احساس نیاز فوری به ادرار کردن دارند و در طول شب برای ادرار کردن بیدار می شوند احتمال وجود چند قطره خون بعد از ادرار در مردان نیز وجود دارد – علت این علائم می تواند بزرگی پروستات باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری هماچوری قرار دارند؟

• مردانی که پروستات آنها بزرگ شده است.
  • افراد مبتلا به سنگ کلیه
  • افرادی که دارو های مانند آسپرین که رقیق کننده خون هستند مصرف می کنند.
  • ورزش زیاد
  • افرادی که به عفونت باکتریایی و یا هپاتیت مبتلا هستند.
  • افرادی که به طور ارثی مبتلا به بیماری کلیه هستند.

۴ اقدام تشخیصی خون در ادرار

تشخیص خون در ادرار به وسیله روش های زیر انجام می شود:

1. تشخیص علت وجود خون در ادرار با سونوگرافی
  2. معاینه فیزیکی دستگاه ادراری تناسلی
  3. آزمایش ادرار
  4. آزمایشات تصویر برداری مثل سی تی اسکن، MRI
  5. سیستوسکوپی تصویر برداری از مثانه
هماچوری

درمان وجود خون در ادرار

درمان وجود خون در ادرار به علت آن بستگی دارد در واقع در ابتدا باید بررسی شود که به چه علتی خون در ادرار دیده شده است. در برخی از موارد علت این عارضه پیدا نمی شود. اگر هیچ علتی برای وجود خون در ادرار پیدا نشود فرد باید تحت معاینات سالیانه قرار گیرد. آزمایش خون و کنترل فشارخون نیزدر کنار معاینات سالیانه میتواند از موادی باشد که تا حدود زیادی در روند بهبودی فرد کمک کننده است.

چه زمانی باید به پزشک متخصص اورولوژی، کلیه و مجرای ادراری مراجعه کنیم؟

در صورتی که در ادرار خود خون مشاهده کرده اید و از داروهایی مسهل کننده استفاده نکرده اید و یا برخی مواد غذایی مانند لبو، ریواس، توت فرنگی و… را مصرف نکرده اید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت وجود خون در ادرار مورد بررسی قرار گیرد. هرچند که عوامل ایجاد کننده هماچوری معمولا خوش خیم هستند ولی باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بیشتر سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی در مراحل اولیه با خون در ادرار خود را نشان می دهند. بنابراین برای درمان و افزایش طول عمر بیمار و در افراد بالای ۴۰ سال توصیه می شود که این عارضه را جدی بگیرند و درخواست و معاینات پزشک را پشت گوش نیاندازند.

نتیجه گیری

سوال رایجی که اکثر بیماران دارند این است که خون در ادرار نشانه چیست؟ آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟ دیدن خون در ادرار در همه موارد نشانه سرطان نیست و می تواند علل دیگری داشته باشد. پس لزوما نگران کننده و خطرناک نیست. اما در کل در صورتی که نشانه های هماچوری را در خود مشاهده می کنید، حتماً باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید تا علت وجود خون در ادرار تشخیص داده شود. همواره تشخیص زودهنگام بیماری ها مخصوصاً سرطان می تواند شانس موفقیت درمان را بالا ببرد.

در صورتی که به این عارضه مبتلا هستید، برای مشاوره بیشتر با دکتر محمدهادی قیومی بهترین متخصص اورولوژی در اهواز می توانید مشورت کنید. اگر در زمینه مشکل خون در ادرار سوالی داریدمی توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر محمد هادی قیومی متخصص اورولوژی مطرح کنید.