دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » انسداد مجاری ادراری در مردان
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

انسداد مجاری ادراری در مردان

انسداد مجاری ادراری در آقایان (Urinary Tract Obstruction) یکی از بیماری‌های شایع کلیه و مجاری ادراری است و هنگامی ایجاد می‌شود که بخشی از سیستم ادراری مسدود شده و در نتیجه ادرار فرد به جای رفتن به مثانه، به کلیه‌ها بازگشته و سبب آسیب رسیدن به کلیه‌‌ها، ایجاد سنگ کلیه و یا عفونت می‌شود. انسداد مجاری ادراری عموما از کلیه ها (جایی که ادرار تولید می‌شود)، شروع شده و  می‌تواند تا حالب، مثانه و میزراه ادامه داشته باشد. این انسداد می‌تواند فشار داخلی به مجاری ادراری را کند کرده و جریان ادرار را تغییر دهد. انسداد مجاری ادراری در آقایان ممکن است به طور ناگهانی رخ داده و یا یک عارضه پیش رونده باشد که روزها، هفته ها و یا ماه ها ادامه پیدا کند. گاهی اوقات ممکن است تنها یکی از کلیه‌ها دچار مشکل می‌شود اما انسداد می‌تواند هر دو کلیه را هم درگیر کند. همچنین، این انسداد می‌تواند کامل بوده و یا به طور جزئی، فقط بخشی از مجاری ادراری را مسدود کند که ممکن است شامل کلیه‌ها، حالب، مثانه، پروستات در مردان، لوله مجرای ادرار و … باشد.

انسداد مجاری ادراری در مردان

دلایل انسداد مجاری ادراری در مردان

  • بیماری‌های گوارشی
  • وجود لخته خون در حالب
  • جمع شدن قسمت انتهایی مجرای ادرار (حالبوسل)
  • گرفتگی و اختلال عضلات و یا اعصاب مجرای ادراری
  • وجود ناهنجاری در مجرای ادرار خصوصا در کودکان
  • بروز آبسه و کیست مثانه، پروستات و یا سایر اندام های لگن
  • وجود تومورهای سرطانی و یا غیر سرطانی در مجرای ادراری و یا در اطراف آن
  • تشکیل بافت فیبروز در داخل و یا اطراف مجرای ادراری به دلیل جراحی، پرتو درمانی و یا استفاده از داروهای خاص

علائم انسداد مجاری ادراری در آقایان

از علائم رایج و شایع انسداد مجاری ادراری در آقایان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود خون در ادرار
  • وجود سنگ حالب
  • ضعیف بودن جریان ادرار
  • وجود عفونت در دستگاه ادراری
  • احساس مشکل و دشواری هنگام دفع ادرار
  • شب ادراری و یا احساس مکرر ادرار خصوصا در طول شب
  • احساس پر بودن مثانه و یا تخلیه نشدن کامل در بیشتر اوقات
  • کاهش حجم ادرار خارج شده از بدن که در صورت درگیر شدن هر دو کلیه، به شدت کاهش می‌یابد.

روش های درمان انسداد مجاری ادراری در آقایان

درمان انسداد مجاری در آقایان بسته به دلیل بروز آن، متفاوت بوده و روش های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. دارو درمانی

در صورتی که انسداد مجاری ادراری به دلیل بزرگی پروستات باشد، عموما از دارو درمانی استفاده می‌شود.

  • استفاده از استنت و یا لوله برای رفع انسداد ادرار

هنگامی که انسداد و گرفتگی مجاری ادراری در ناحیه حالب و یا کلیه باشد، از لوله ای به نام استنت استفاده می‌شود که در بین مثانه و کلیه قرار گرفته و به برقراری جریان ادرار کمک می کند. در واقع پزشک متخصص با استفاده از این لوله، قادر خواهد بود ضایعاتی مانند سنگ ها و یا تومورها مانند تومور مثانه را از میان برداشته و یا از طریق روش موج شوک، برای شکستن سنگ های کوچک شکل گرفته در مجرای ادرار، اقدام کند.

  • نفروستومی

پزشک در این روش درمانی، یک سوراخ کوچک که به آن نفروستومی گفته می‌شود، بر روی پوست ناحیه کلیه فرد ایجاد کرده و سپس با کمک یک لوله به نام اسکوپ، ادرار را به طور مستقیم از کلیه تخلیه خواهد کرد.

  • قرار دادن کاتتر در کلیه

کاتتر، یک لوله لاستیکی نرم و منعطف است که دارای انواع مختلفی از جمله کاتترهای ساکن، کاتترهای خارجی (کاتتر کاندوم)، کاتترهای کوتاه مدت و یا متناوب، است. کاتتر به پزشک کمک می کند مثانه را به یک کیسه تخلیه خارجی متصل کرده و از این طریق، برای تخلیه ادرار بیمار اقدام کند.

  • جراحی برای درمان انسداد مجاری ادراری

روش های جراحی مختلفی برای درمان انسداد مجاری ادراری وجود دارد که از جمله آن ها می توان به جراحی آندوسکوپی، جراحی لاپاروسکوپی و جراحی باز اشاره کرد.

جراحی آندوسکوپی، یک روش کم تهاجمی بوده که در آن ابتدا توسط پزشک، برشی در ناحیه مسدود شده ایجاد می شود و سپس لوله توخالی استنت، درون حالب قرار داده خواهد شد تا از بسته شدن دوباره حالب جلوگیری کند.

در جراحی لاپاراسکوپی، برش های بیشتری بر روی پوست ایجاد شده و ممکن است در این روش، پزشک از سیستم های روباتیک کمک بگیرد.

جراحی باز نیز، به منظور برداشتن سنگ های کلیه نسبته بزرگ و یا به دلیل بزرگی پروستات انجام می‌شود.

تفاوت این روش های جراحی، عمدتا در تعداد و میزان برش های ایجاد شده بر روی پوست و همچنین، زمان بهبودی و دوره نقاهت پس از جراحی است. همین طور شما می توانید با مراجعه به بهترین متخصص اورولوژی در اهواز، از تشخیص درست بیماری و انتخاب بهترین روش درمانی برای خود، اطمینان حاصل کنید.

منبع: https://www.msdmanuals.com/home/kidney-and-urinary-tract-disorders/obstruction-of-the-urinary-tract/urinary-tract-obstruction#:~:text=A%20blockage%20(obstruction)%20anywhere%20along,%2C%20weeks%2C%20or%20even%20months.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که...

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *