دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » درباره HPV یا زگیل تناسلی در مردان چه می دانید
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

درباره HPV یا زگیل تناسلی در مردان چه می دانید

بیشتر اطلاعات مربوط به ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) روی زنان انجام گرفته است، زیرا ابتلا به ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس HPV در مردان نیز می تواند باعث مشکلات بسیاری شود. برای مردان مهم است که درک کنند چگونه خطرات عفونت HPV را کاهش دهند. عفونت HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی در مردان را افزایش دهد. اگرچه این سرطان ها شایع نیستند. HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان شود ، دقیقاً مانند زنان. بیش از نیمی از مردانی که در ایالات متحده فعالیت جنسی دارند، در برخی از دوره های زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. اغلب اوقات مردان از شر ویروس خلاص می شوند ، بدون اینکه هیچ مشکلی داشته باشند.

۰۱:۵۵
truncate dir-rtl

فیلم برداشتن زگیل

خطرات عفونت HPV در مردان

برخی از انواع HPV در ارتباط با سرطان های دستگاه تناسلی می تواند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مرد شود. هر دو نوع سرطان نادر است ، به خصوص در مردان با سیستم ایمنی سالم. انجمن سرطان آمریکا (ACS) تخمین می زند که در سال ۲۰۲۰ ، حدود ۲۲۰۰ مرد در ایالات متحده مبتلا به سرطان آلت تناسلی مردان و ۲۶۹۰ مرد مبتلا به سرطان مقعد تشخیص داده می شوند. خطر ابتلا به سرطان مقعد در مردان همجنسگرا و دوجنسگرا که از لحاظ جنسی فعال هستند، حدود ۱۷ برابر بیشتر از مردانی است که فقط با زنان رابطه جنسی دارند. مردان مبتلا به HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند. بیشتر سرطان هایی که در پشت گلو دیده می شوند ، از جمله در پایه زبان و در لوزه ها ، مربوط به HPV هستند. در حقیقت ، اینها شایع ترین سرطان های مربوط به HPV در مردان هستند. سالانه بیش از ۱۳۰۰۰ مورد جدید در مردان تشخیص داده می شود.

انواع دیگر ویروس HPV به ندرت در مردان باعث سرطان می شود ، اما باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود. در هر برهه از زمان ، در حدود ۱٪ از مردان فعال جنسی در ایالات متحده دچار زگیل های تناسلی هستند.

زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی در مردان

انواع HPV پرخطر که می توانند باعث سرطان شوند به ندرت در مردان و زنان علائمی ایجاد می کنند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که ممکن است با نشانه های HPV کم خطر مشاهده کنید که باعث زگیل می شوند اما سرطان ایجاد نمی کنند. به طور کلی می توان از علائم زگیل تناسلی در مردان موارد زیر را نام برد:

  • ایجاد برجستگی بر روی پوست ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ برجستگی ها به رنگ تیره تر و خاکستری
  • برجستگی هایی به شکل گل کلم یا خوشه ای
  • علائم زگیل تناسلی مردان در نواحی آلت تناسلی، مقعد، بیضه و کشاله ران مشاهده می شود
  • زگیل تناسلی در مردان بر اثر رابطه دهانی در داخل دهان و گلو نمایان می شود
  • احساس درد، خارش و سوزش

عکس زگیل تناسلی مردان

شاید با مشاهده عکس زگیل تناسلی مردان بهتر بتوانید متوجه علائم و شکل ظاهری زگیل تناسلی در مردان شوید. با مشاهده علائمی مشابه تصاویر زیر بهتر است هرچه سریع تر جهت درمان زگیل تناسلی در مردان به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

عکس زگیل تناسلی مردان
زگیل تناسلی در مردان عکس
شکل ظاهری زگیل تناسلی مردان

تشخیص زگیل تناسلی در مردان

آزمایشات مربوط به عفونت HPV در مردان برای تشخیص زگیل های تناسلی در مردان ، پزشک از نظر بصری ناحیه تناسلی مرد را بررسی می کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان برای شناسایی زگیل هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند ، از محلول سرکه استفاده می کنند. اما این آزمایش بی خطر نیست. گاهی اوقات پوست طبیعی به اشتباه به عنوان زگیل شناخته می شود. هیچ آزمایش روتینی برای بررسی وجود علامت های پرخطر HPV که می توانند باعث سرطان شوند برای مردان وجود ندارد. با این حال ، برخی از پزشکان خواستار آزمایش پاپ مقعدی برای مردان همجنسگرا و دوجنسگرایان هستند که در معرض خطر بیشتری از سرطان مقعد ناشی از HPV هستند.

*در پاپ تست مقعدی ، پزشک سلول ها را از مقعد جمع می کند و سپس آنها را از نظر ناهنجاری در آزمایشگاه بررسی می کند.

درمان عفونت HPV در مردان

در صورت عدم وجود علائم ، هیچ درمانی برای عفونت HPV در مردان وجود ندارد. در عوض ، پزشکان مشکلات سلامتی ناشی از ویروس HPV را درمان می کنند. وقتی زگیل های تناسلی ظاهر می شوند ، می توان از انواع روش های درمانی استفاده کرد. بیمار می تواند از کرم هایی که پزشک تجویز می کند، در خانه استفاده کند.

از آن جایی که بهبود ضایعات پوستی زگیل تناسلی نامحتمل است، یا بلعکس این ضایعات روند رو به افزایش در فرد مبتلا و بروز در پارتنر او را به همراه خواهد داشت، لذا باید تحت درمان قرار گیرند.

روش های درمانی زگیل تناسلی متفاوت است. این روش ها بسته به اندازه، تعداد، نوع ضایعات و محل آن ها روش درمانی مناسب توسط درمانگر انتخاب می گردد. مهم ترین اقدام لازم توسط بیماران عزیز مراجعه هر چه زودتر به درمانگر و معاینه و بررسی و شروع هر چه سریعتر درمان می باشد.

یا پزشک می تواند با جراحی زگیل ها را برداشته یا منجمد کند. برخی از پزشکان درمان زودرس زگیل را پیشنهاد نمی کنند. زیرا زگیل های تناسلی می توانند به خودی خود برطرف شوند. همچنین ممکن است طول بکشد تا همه زگیل ها ظاهر شوند. بنابراین فردی که به زودی زگیل را درمان می کند ممکن است بعداً به درمان دیگری نیاز داشته باشد. سرطان مقعد با پرتودرمانی ، شیمی درمانی و جراحی قابل درمان است. روش های درمانی خاص به درجه پیشرفت سرطان ( بزرگی تومور و میزان گسترش سرطان ) بستگی دارد.

* برای مشاوره با دکتر محمد هادی قیومی می توانید از طریق واتساپ با شماره تلفن ۰۹۳۹۲۶۸۲۹۵۷ در ارتباط باشید.

واکسن HPV برای مردان وجود دارد؟ 

در ایالات متحده گارداسیل برای جلوگیری از عفونت HPV ، سرطان دهانه رحم و مقعد در دسترس است. این دارو را می توان به مردان و زنان از سن ۹ تا ۴۵ سالگی داد.چگونه HPV را مدیریت کنیم؟اگر شریک جنسی طولانی مدت مرد مبتلا به HPV باشد ، احتمال انتقال HPV از قبل وجود دارد و او نیز به احتمال زیاد این ویروس را دارد. HPV در مردان ممکن است راحت تر از زنان از بدن پاک شود. به طور کلی ، ویروس در زنان معمولاً طی دو سال یا کمتر از بین می رود. انواع HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم معمولاً از زن به مرد انتقال نمی یابد. اگر یک شریک جنسی HPV داشته باشد ، این لزوماً به این معنی نیست که اخیراً با شخص دیگری رابطه داشته اند. این ویروس بدون ایجاد علائم قابل توجهی می تواند برای سالها در بدن خفته باشد.

نحوه جلوگیری از انتشار HPV پرهیز جنسی تنها راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال HPV است. اگر فرد فقط با یک فرد آلوده ارتباط داشته باشد، خطر انتقال می تواند کاهش یابد. برای کاهش خطر انتقال HPV ، مردان همچنین می توانند تعداد شریک زندگی جنسی را محدود کرده و شریک زندگی ای را انتخاب کنند که در گذشته شریک زندگی کمی داشته است یا هیچ شریک جنسی نداشته اند. کاندوم می تواند تا حدی در برابر انتقال HPV محافظت کند. ولی متأسفانه ۱۰۰٪ موثر نیستند ، زیرا HPV اساساً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. ویروس باز هم می تواند پوست پوشیده شده توسط کاندوم را آلوده کند. اخیراً مطالعه ای روی زنان جوانی که به تازگی از نظر جنسی فعال شده اند، انجام گرفته است. کسانی که شریک جنسی آنها از کاندوم در هر بار رابطه جنسی استفاده می کنند ۷۰٪ کمتر از زنانی که شریک زندگی خود از کاندوم استفاده نمی کنند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند.

سوالات متداول زگیل تناسلی در مردان

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که...

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۹ دیدگاه ها
  1. چه راه های واسه انتقال ویروس HPV وجود داره؟

    پاسخ
    • اصلی ترین راه رابطه جنسی با شخص آلوده به ویروس است

      پاسخ
  2. با چه روش هایی درمان می کنید ؟ یا درمان قطعی داره ؟

    پاسخ
    • با روشهای مختلف قابل درمان است

      پاسخ
  3. خیلی مطالب خوبی بود

    پاسخ
  4. زگیل تناسلی فقط از راه رابطه جنسی قابل انتقاله؟

    پاسخ
    • خیر..اما جنسی بیشترین راهه

      پاسخ
  5. سلام من زایده های پوستی روی الت تناسلی ام دارم نمیدونم زگیل هست یا نه چطور میتوانم بفهمم ،

    پاسخ
    • سلام برای تشخیص دقیق باید معاینه شوید
      برای دریافت وقت معاینه تماس بگیرید.
      ۰۹۳۹۲۶۸۲۹۵۷

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *