دکتر محمدهادی قیومی » درمان ناتوانی جنسی در مردان » دیر انزالی یا انزال تاخیری در مردان
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

دیر انزالی یا انزال تاخیری در مردان

دیر انزالی که به آن انزال دیر رس، انزال تاخیری و یا ارگاسم تاخیری نیز گفته می‌شود، نوعی اختلال جنسی است که در آن، فرد در طول رابطه جنسی، به ارگاسم نرسیده و یا پس از پایان رابطه، ارضا نشده باشد. در این نوع اختلال جنسی با وجود تحریک و برانگیختگی جنسی در فرد، مایع منی در زمان درست و مناسب خود از بدن فرد خارج نخواهد شد و به این ترتیب، برای خود شخص و همچنین، شریک جنسی او ایجاد مشکل خواهد کرد. دیر انزالی و یا انزال تاخیری در واقع موجب می‌شود فرد به ارگاسم نرسیده و یا دیرتر از زمان مشخص، به ارگاسم برسد. این نوع اختلال همچنین سبب طولانی شدن مدت زمان دخول و در واقع، اذیت و آزار دیدن هر دو طرف خواهد شد.

درمان دیرانزالی

علل دیر انزالی

بروز اختلال دیر انزالی افزون بر مصرف اشتباه و خودسرانه برخی از داروها، علل دیگری نیز سبب بروز آن می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • اعتماد به نفس پایین در مردان
  • بیماری‌های غدد مانند کم کاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی، بیماری‌هایی نظیر دیابت و …
  • آسیب دیدن لگن و اعصاب آن در اثر عوامل مختلفی مانند جراحی، تصادف و …
  • مصرف برخی از داروهای خاص مانند داروهای داروهای ضد افسردگی، فشار خون، داروهای ضد اضطراب و…
  • مصرف داروهای روان گردان، مواد مخدر و همچنین، سوء مصرف الکل
  • عواملی مانند اضطراب، خستگی، کاهش میل جنسی، خواب ناکافی و مهمتر از همه خود ارضایی
  • سابقه جراحی های ناحیه تناسلی مانند جراحی پروستات، ختنه غیر اصولی و یا ابتلا به سرطان‌های مختلف
  • ابتلا به بیماری های عصبی مانند ام اس، آسیب نخاعی و…

عوارض انزال دیر رس

انزال دیر رس افزون بر کاهش رضایت طرفین در رابطه جنسی، در صورت درمان نشدن، سبب ایجاد فشار عصبی، کاهش اعتماد به نفس و … شده و حتی ممکن است به شکلی غیر مستقیم، بر میل جنسی فرد نیز اثرگذار باشد. به همین دلیل بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن، به یک متخصص اورولوژیست مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.

بیشتر بخوانید: درمان زودانزالی مردان

درمان دیر انزالی در آقایان

برای درمان دیر انزالی، باید در درجه اول به بهترین متخصص اورولوژی مراجعه کرده و با توضیح کامل شرح حال و علائمی که تجربه می‌کنید و همچنین سوابق بیماری‌هایی که در گذشته تجربه کرده‌اید، پزشک خود را در جریان این اختلال قرار داده و برای انتخاب بهترین روش درمانی با او مشورت کنید. پزشک اورولوژیست و متخصص مجاری ادرار و اختلالات جنسی نیز، در ابتدا تمام علائم شما را مورد بررسی قرار داده و سپس، دلیل بروز این اختلال را تشخیص خواهد داد. تشخیص درست پزشک برای علت بروز اختلال دیر انزالی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در روند درمان بیماری بسیار تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، فردی که ناگهان به این عارضه دچار شده و در گذشته چنین مشکلی را نداشته و تجربه نکرده ، ممکن است در اثر مصرف برخی از داروهای خودسرانه و یا مصرف برخی از داروهای تداخلی به صورت همزمان و بدون تجویز و یا مشورت با پزشک، ایجاد شده باشد. در این گونه موارد، نباید داروهای مصرفی را با نظر و صلاحدید خود به طور ناگهان قطع کنید. در این مورد نیز، باید حتما از پزشک خود کمک گرفته و داروهای مصرفی خود را طبق نظر او، ادامه داده، جایگزین کرده و یا مصرف آن‎ها را قطع کنید.

پزشک اورولوژیست برای درمان دیر انزالی در ابتدا از روش‌های دارویی استفاده می‌کند. پزشک همچنین، مصرف سیگار، مواد مخدر، مشروبات الکلی و … را برای شما ممنوع کرده و از شما می‌خواهد تا برای یک درمااز مصرف و استعمال این موارد، بپرهیزید. همچنین اصلاح سبک زندگی، تنظیم ساعات خواب شبانه، دوری از احساس اضطراب و افسردگی و … در روند درمانی این اختلال موثر بوده و باید این گونه موارد را نیز در نظر داشته و حتما رعایت کنید.

اما در مواقعی که علت بروز دیر انزالی، آسیب‌های غیر قابل بازگشت ناشی از آسیب‌های عصبی و یا جراحی باشد، درمان دیر انزالی دشوارتر بوده و با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد بود.

مدت زمان مورد نیاز برای درمان دیر انزالی نیز، به عوامل مختلفی از جمله تشخیص پزشک، شدت بیماری فرد و میزان پیشرفت آن، علت ایجاد دیر انزالی و … بستگی خواهد داشت.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

پروتز بیضه

پروتز بیضه

پروتز بیضه یک راه حل جراحی برای مردانی است که به دلایلی بیضه‌ای از دست داده‌اند یا به‌طور مادرزادی فاقد آن بوده‌اند. این روش به منظور جایگزینی یک بیضه مصنوعی در اسکروتوم (کیسه بیضه) انجام می‌شود تا از نظر ظاهری بیضه از دست رفته یا بیضه‌هایی که رشد نکرده‌اند جایگزین...

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

کاشت پروتز آلت تناسلی (ایمپلنت آلت تناسلی) به عنوان یک گزینه درمانی برای به دست آوردن نعوظ مصنوعی رضایت بخش در بیمارانی است که از درمان دارویی و سایر روش ها نتیجه مثبت دریافت نکرده اند. در حال حاضر، ساخت پروتزهای آلت تناسلی در معرض توسعه مستمر هستند و همواره قابلیت...

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

سلامتی آلت تناسلی مردان از جمله موضوعاتی است که کمتر به صورت علمی و پزشکی به آن پرداخته می‌شود و عمده اطلاعات درباره آن از طریق دانش عمومی و سنتی و نظریات بی پایه و اساس است. با این حال این مسئله از اهمیت بسیاری در خصوص حفظ کیفیت زندگی و سلامت عمومی آقایان برخوردار...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *