دکتر محمدهادی قیومی » درمان ناتوانی جنسی در مردان » آیا مشکلات روحی باعث اختلالات جنسی (اختلال نعوظ) می شود؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا مشکلات روحی باعث اختلالات جنسی (اختلال نعوظ) می شود؟

در حال حاضر اختلال نعوظ در مردان یکی از مشکلات شایع به شمار می رود که می تواند زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ناتوانی های جنسی دلایل متعددی دارد، اما برخی از محققان دریافته‌اند که تقریباً یک چهارم مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) نیز می‌توانند از افسردگی، اضطراب یا هر دو رنج ببرند. اما مشکلات روحی چگونه بر روابط جنسی مردان تاثیر می گذارد؟ تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی مردان چیست؟ آیا رابطه ای بین افسردگی و اختلال نعوظ در مردان وجود دارد؟ به منظور بررسی ارتباط مشکلات روحی و اختلال نعوظ (اختلال جنسی) تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مشکلات روحی و اختلال نعوظ

در جوامع شهری امروزی، اغلب افراد از مشکلات روحی و روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی رنج می برند که می تواند بر زندگی و فعالیت های روزمره آن ها تأثیر بگذارد. در سال های اخیر تحقیقات علمی نشان داده است که استرس و مشکلات روحی رابطه مستقیمی با بیماری های مختلف جسمی دارد. جالب است بدانید که مشکلات روحی و روانی می تواند در کیفیت روابط جنسی افراد نیز موثر باشد.

در ناتوانی های جنسی و اختلال نعوظ، عوامل فیزیکی مانند بیماری قلبی، دیابت، چاقی و انتخاب سبک زندگی ناسالم (تغذیه نامناسب، عدم تحرک، مصرف الکل و سیگار) دخیل است. با این حال، تحقیقات علمی ارتباط بین مشکلات روحی و اختلال نعوظ را اثبات کرده است. درحقیقت، اختلالات جنسی در مردان می تواند در مشکلات روحی و روانی ریشه داشته باشد.

علل روانی در ایجاد اختلال نعوظ چیست؟

تشخیص و علل اصلی مسائل روانشناختی که منجر به اختلالات و ناتوانی های جنسی می شود، معمولا دشوار است. با این حال شایع ترین علل روحی و روانی در ایجاد اختلال نعوظ به شرح زیر است:

اضطراب

اضطراب یکی از شایع ترین علل روانی در بروز اختلالات جنسی و نعوظ مردان محسوب می شود. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، مسائل روانی اثرات واقعی و فیزیکی دارند. به عنوان مثال اضطراب علاوه بر تاثیرات روانی مخرب می تواند باعث افزایش ضربان قلب، مشکلات فشار خون و خستگی شود. این مشکلات جسمی به نوبه خود می تواند بر عملکرد جنسی مردان تأثیر بگذارد.


استرس

همه افراد در طول زندگی به دلایل مختلف، استرس را تجربه می کنند. استرس های زود گذر و کوتاه مدت شاید تاثیر چندانی بر زندگی افراد نداشته باشد، اما گاهی اوقات استرس در مقطعی از زندگی می تواند به عنوان یک محرک قوی عمل کند. این استرس های طولانی و ثابت نه تنها مردان را از نظر جسمی ضعیف می کند، بلکه می تواند بر توانایی آن ها برای دستیابی و حفظ عملکرد جنسی اثر بگذارد.


افسردگی

افسردگی اغلب به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد می شود که می تواند بر میل جنسی و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد. اما برای مردان، تشخیص افسردگی همیشه آسان نیست. به گفته مؤسسه ملی سلامت روان در آمریکا، بسیاری از مردان علائم افسردگی را نمی شناسند و برخی نیز تمایلی به کمک گرفتن ندارند. با این خوشبختانه اکثر مردان پس از تشخیص و درمان افسردگی، علاقه و توانایی عملکرد جنسی خود را بدست می آورند.


مشکلات در روابط زناشویی

بدون شک مشاجره و بحث با شریک زندگی می تواند مشکلات روحی و جسمی بسیاری را برای مردان ایجاد کند. همچنین، مشکلات در روابط عاطفی می تواند بر روابط جنسی افراد تأثیر منفی بگذارد. در حقیقت مشاجره، ارتباط ضعیف و عصبانیت یکی از عوامل موثر در کاهش میل جنسی و ناتوانی در عملکرد جنسی محسوب می شود.


ترس از اختلال عملکرد جنسی

اولین باری که اختلال نعوظ را تجربه می کنید، ممکن است نگران باشید که هرگز عملکرد جنسی طبیعی شما باز نخواهد گشت. در نتیجه این باور می تواند منجر به ترس یا اعتماد به نفس پایین شده و بر توانایی شما برای دستیابی یا حفظ نعوظ در روابط جنسی تأثیر بگذارد.

افسردگی و اضطراب چگونه باعث اختلال نعوظ می شود؟

همانطور که اشاره شد، مشکلات روحی و اختلال نعوظ رابطه مستقیم با یکدیگر دارند که معمولا افسردگی، استرس و اضطراب بیش از سایر عوامل بر زندگی افراد تاثیر می گذارد. به طور کلی سیستم عصبی، فشار خون، ماهیچه ها، هورمون ها و احساسات عاطفی در فرایند نعوظ مردان دخیل هستند. بنابراین اختلال در یکی از آن می تواند سبب بروز مشکلات جنسی شود. بنابراین، مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب نیز می‌تواند نحوه ارسال پیام های مغز به آلت تناسلی را برای جریان خون اضافی مختل کند. برای مطالعه بیشتر درباره هیپوگنادیسم در مردان کلیک کنید.

به بیان ساده تر، هنگامی که مغز شما استرس سالمی مانند فعالیت ورزشی، آغاز یک رابطه جدید یا ارتقاء شغلی را تجربه می کند، بدن تمایل به ترشح تستوسترون دارد. وقتی از نظر جنسی تحریک می‌شوید، آن تستوسترون اضافی به شل شدن رگ های خونی آلت تناسلی و ایجاد نعوظ کمک می‌کند.

در حالی که اگر مغز شما تحت تاثیر استرس های ناسالم مانند حوادث آسیب زا، استرس کاری، مشکلات خانوادگی و امور مالی قرار گیرد، بدن می تواند هورمونی به نام کورتیزول را ترشح کند. این هورمون رگ های خونی را منقبض می کند، در نتیجه خون نمی تواند به درستی در آلت تناسلی جریان یافته و ممکن است در سبب اختلال نعوظ شود.

با گذشت زمان، استرس مزمن می تواند سطح کورتیزول را به شدت بالا برده و باعث کاهش میزان تستوسترون در بدن شود. تحقیقات علمی نشان می دهد که سطح تستوسترون در مردان مبتلا به مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب که اختلال نعوظ را تجربه می کنند، بسیار پایین است.

علائم اختلالات جنسی ناشی از مشکلات روحی

تفکیک و تشخیص تاثیر مشکلات روحی و اختلال نعوظ در مقایسه با سایر مشکلات جسمی دشوار است. با این حال برخی علائم می تواند نشان از تاثیر مشکلات روحی و روانی بر عملکرد جنسی مردان باشد که عبارتند از:

  • زود انزالی
  • تاخیر یا عدم انزال
  • از دست دادن میل جنسی
  • اختلالات نعوظ (مشکل در نعوظ و حفظ آن)

راه های درمان اختلال نعوظ ناشی از مشکلات روحی

اگرچه درمان اختلالات نعوظ در مردان متفاوت است، اما اگر همزمان با مشکلات جنسی ناشی از افسردگی یا اضطراب نیز رنج می برید، سه مرحله زیر را جدی بگیرید.

۱- تشخیص علت اصلی اختلال نعوظ

برای تشخیص دقیق مشکلات و اختلالات جنسی توصیه می شود در قدم اول به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. شایان ذکر است که اکثر علائم اختلال نعوظ (از جمله انزال زودرس و عدم حفظ نعوظ) با شرایط فیزیکی (نه روانی) مرتبط است، بنابراین با مراجعه به پزشک متخصص، مطمئن شوید بدن شما از نظر فیزیکی سالم است. توجه داشته باشید که مواردی مانند دیابت، سیگار کشیدن، بیماری قلبی و سرطان پروستات از علل شایع اختلال نعوظ به شمار می روند.

۲- درمان مشکلات روحی و روانی

هنگامی که اختلال نعوظ ناشی از افسردگی یا اضطراب باشد، اورولوژیست می تواند باتوجه به شدت و تاثیر مشکلات روحی برای بیمار دارو تجویز کند. معمولا کاهش تنش های روانی می تواند علائم اختلال نعوظ را کاهش دهد. در برخی موارد نیز بیمار به روانپزشک یا روانشناس ارجاع داده می شود تا درمان های تخصصی مانند رفتار درمانی شناختی صورت گیرد.

۳- درمان اختلالات جنسی (اختلال نعوظ)

گاهی اوقات، حتی پس از تشخیص و درمان مشکلات روحی، علائم اختلالات نعوظ وجود دارد. این مشکل گاهی به دلیل عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی در مردان مشاهده می شود که پس از اتمام دوره مصرف داروها، برطرف می گردد.. اما برخی از مردان علاوه بر درمان مشکلات روحی نیاز به مشاوره های جنسی دارند. این نوع درمان بر بهبود اختلالات جنسی (مانند اختلال نعوظ) و نحوه برقراری رابطه جنسی سالم تمرکز دارد.

کلام آخر

اختلالات جنسی در مردان یکی از مشکلات شایع در جوامع امروزی محسوب می شود، اما ارتباط مشکلات روحی مانند استرس، اضطراب و افسرگی با سلامت جنسی اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. اگرچه تحقیقات علمی تاثیر شرایط فیزیکی بر اختلال نعوظ را بیشتر می دانند، اما مشکلات روحی نیز در بروز ناتوانی های جنسی مردان بی تاثیر نبوده است. بنابراین، مشکلات روحی و اختلال نعوظ می توانند رابطه مستقیمی داشته باشند.

خوشبختانه اختلالات نعوظ ناشی از مشکلات روحی و روانی قابل درمان هستند. نکته کلیدی این است که به متخصص اورولوژی مراجعه کرده و در صورت نیاز از یک روانپزشک کمک بگیرید. در برخی موارد پزشک داروهایی برای مشکلات روحی بیمار تجویز می کند. در چنین شرایطی توجه داشته باشید که بسیاری از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب حدود ۴ تا ۶ هفته پس از مصرف تاثیر خود را در بدن ایجاد می کند. بنابراین، صبور باشید و داروهای خود را به طور کامل مصرف کنید.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

پروتز بیضه

پروتز بیضه

پروتز بیضه یک راه حل جراحی برای مردانی است که به دلایلی بیضه‌ای از دست داده‌اند یا به‌طور مادرزادی فاقد آن بوده‌اند. این روش به منظور جایگزینی یک بیضه مصنوعی در اسکروتوم (کیسه بیضه) انجام می‌شود تا از نظر ظاهری بیضه از دست رفته یا بیضه‌هایی که رشد نکرده‌اند جایگزین...

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

پروتز آلت تناسلی آقایان وانواع آن

کاشت پروتز آلت تناسلی (ایمپلنت آلت تناسلی) به عنوان یک گزینه درمانی برای به دست آوردن نعوظ مصنوعی رضایت بخش در بیمارانی است که از درمان دارویی و سایر روش ها نتیجه مثبت دریافت نکرده اند. در حال حاضر، ساخت پروتزهای آلت تناسلی در معرض توسعه مستمر هستند و همواره قابلیت...

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

نشانه های سلامت آلت تناسلی مردان را بشناسید

سلامتی آلت تناسلی مردان از جمله موضوعاتی است که کمتر به صورت علمی و پزشکی به آن پرداخته می‌شود و عمده اطلاعات درباره آن از طریق دانش عمومی و سنتی و نظریات بی پایه و اساس است. با این حال این مسئله از اهمیت بسیاری در خصوص حفظ کیفیت زندگی و سلامت عمومی آقایان برخوردار...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *