دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » آیا سرطان پروستات کشنده است؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

در حال حاضر آمار بسیار بالایی از ابتلا به سرطان پروستات در میان مردان وجود دارد که اتفاق خوبی تلقی نمی شود، این بیماری همانند سایر بیماری ها با علائم و علل مختص به خود بروز پیدا می کند. هنگامی که مردان پا به سن می گذارند ممکن است دچار عارضه های مختلفی شوند که یکی از آن ها بیماری های مرتبط با غده پروستات است. اگرچه التهاب پروستات یکی از بیماری های شایع در مردان به شمار می رود، اما متاسفانه آمار سرطان پروستات در مردان نیز در حال افزایش است. ما در این مقاله علائم و تشخیص سرطان پروستات تا درمان را بررسی خواهیم، لذا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سرطان پروستات چیست؟

پروستات نام یک غده کوچک موجود در اندام تناسلی مردان است، این غده وظایفی هم چون ساخت منی یا همان مایعی که اسپرم در هنگام نعوظ آلت در آن در جریان است را بر عهده دارد و از اسپرم های تولید شده نگهداری می کند. غده پروستات به اندازه و شکل یک گردو است که در قسمت تحتانی زیر مثانه و راست روده جای دارد. هرچه بیشتر در مورد پروستات، رشد و عملکرد طبیعی آن، محل قرارگیری و اتصال آن بیشتر بدانید، بهتر می توانید درک کنید که سرطان پروستات چگونه در طول زمان ایجاد می شود و بر زندگی مرد تأثیر می گذارد.

سرطان پروستات

نشانه های بروز سرطان پروستات

در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری ممکن است هیچ علائمی را مشاهده نکنید و زمانی که نشانه های بروز می یابد که بیماری پیشرفته تر شده است و بالطبع درمان کمی مشکل می شود.

در مراحل بعدی علائمی را از خود نشان می دهد که در اینجا به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم:

  • احساس درد در حین دفع ادرار
  • وجود خون در مایع منی
  • تکرر ادرار
  • اختلال در نعوظ
  • کاهش وزن
  • احساس خستگی و بی حالی
  • احساس آزردگی و درد شدید در حین نشستن به دلیل بزرگ شدن غدد پروستات

برای مطالعه همه چیز در مورد التهاب پروستات کلیک کنید.

علل ابتلا به سرطان پروستات

بر اساس تحقیقاتی که محققین در طی سالیان متمادی انجام داده اند به نتیجه قطعی در مورد علت اصلی ابتلا به سرطان پروستات دست نیافته اند. اما عواملی مختلفی هستند که می توانند تاثیرگذار باشند.

  • سن: بر اساس آمار های به ثبت رسیده ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۵۰ سال و افراد سالمند بیش از سایرین است.بر اساس آمار های به ثبت رسیده ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۵۰ سال و افراد سالمند بیش از سایرین است.

  • برنامه غذایی: مصرف بیش از حد بعضی از مواد غذایی مانند: گروه های لبنیات، گوشت قرمز، غذا های کبابی، چربی اشباع در محصولات حیوانی، می تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دهد.
  • اضافه وزن: همان طور که می دانید چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد همین طور مردانی که اضافه وزن دارند جزء کسانی بوده اند که به سرطان پروستات دچار شده اند.

  • مصرف برخی از دارو ها: بررسی های انجام شده نشان می دهد مصرف مداوم برخی از دارو های ضد التهابی شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

  • عوامل ژنتیکی: آن دسته از افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات را داشته اند باید بیش از دیگران به انجام چکاپ های دوره ای بپردازند، زیرا ژنتیک و وراثت عواملی هستند که می توانند در ابتلا به به بیماری ها تاثیرگذار باشند.

  • بیماری های آمیزشی: اغلب مردان مبتلا به بیماری های مقاربتی مثل سوزاک، کلامدیاف، تبخال و زگیل تناسلی به این نوع از سرطان دچار شده اند.

آیا بزرگی پروستات نشانه سرطان است؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، وضعیتی است که در آن پروستات بزرگ شده و با نام بزرگی پروستات شناخته می شود. به طور کلیف بزرگی و التهاب پروستات در اثر رشد بیش از حد بافت پروستات به وجود می آید که به مجرای ادرار و مثانه فشار آورده و جریان ادرار را مسدود می کند. اما سوال اینجاست که آیا بزرگی پروستات خطرناک است و نشانه سرطان محسوب می شود؟

به یاد داشته باشید که داشتن بزرگی پروستات نشان دهنده سرطان نیست، اما می تواند احتمال ابتلا به سرطان پروستات در این افراد وجود دارد. سرطان پروستات از ناحیه بیرونی محیطی پروستات شروع می شود و به سمت بیرون رشد می کند و به بافت اطراف حمله می کند. این در حالی است که در بزرگی پروستات رشد برخلاف سرطان بوده و به سمت داخل صورت می گیرد.

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

سرطان پروستات دومین عامل مرگ بعد از سرطان ریه شناخته شده است، در حدود ۸۰ درصد مردان بالای سن ۷۵ سال ایجاد می شود. در زمان ابتلا به سرطان پروستات کمی تغییر در اندازه وضعیت غده پروستات صورت می گیرد. این نوع از سرطان به آرامی رشد می کند و در اکثر مواقع محدوده خود را پوشش می دهد. اگرچه سرطان پروستات می تواند یک بیماری جدی باشد، اما اکثر مردانی که سرطان پروستات در آن ها تشخیص داده می شود به دلیل آن نمی میرند.

هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود و درمان شود، احتمال بهبود بیمار بیشتر است. در واقع، بسیاری از مردان مبتلا به تومورهای کم خطر و همچنین برخی از مردان مبتلا به بیماری با خطر متوسط، می توانند تشخیص و مداخلات زودهنگام پزشکی درمان شوند. حتی اگر سرطان به اندازه کافی تهاجمی شود که نیاز به درمان داشته باشد، همچنان شانس بقای طولانی مدت در افراد وجود دارد.

مراحل درمان سرطان پروستات

برای درمان سرطان پروستات روش ها و اقدامات مختلفی می توان انجام داد. در اینجا به تعدادی از این روش ها اشاره می کنیم:

سرطان پروستات و درمان آن
  1. عمل جراحی برداشتن غده سرطانی پروستات که تحت عنوان پروستاتکتومی از آن یاد می شود.
  2. جراحی سرمایشی یا انجماد غده پروستات درگیر سرطان
  3. هورمون درمانی و مصرف دارو های هورمونی تستوسترون
  4. پرتو درمانی
  5. براکی تراپی
  6. شیمی درمانی
  7. لاپاراسکوپی

مراقبت های بعد از جراحی سرطان پروستات

دوران نقاهت مهم و حساس ترین دوره درمانی است که بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد باید تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیرید و در طول این مدت استراحت کافی داشته باشید تا بتوانید با کمک پزشک، این دوره را به خوبی پشت سر بگذارید. بعد از عمل جراحی پروستات تا مدتی ممکن است بی اختیاری ادراری را تجربه کنید، امری کاملاٌ طبیعی است و بعد از مدتی به مرور زمان برطرف خواهد شد. دستورالعمل های زیر به تسریع در روند درمانی تان کمک می کند.

  • حدود ۴ تا ۶ هفته بعد از جراحی سرطان پروستات فعالیت های سنگین و نیمه سنگین را کنار بگذارید.
  • انجام فعالیت های روز مره خود را از روز ۶ بعد از عمل می توانید آرام آرام شروع کنید.
  • بعد از عمل جراحی از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل یا کافئین اجتناب کنید.
  • پیاده روی و تحرک کوتاه مدت و آرام را در منزل انجام دهید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • از رانندگی در جاده های پرخطر با سرعت بالا بپرهیزید و میزان رانندگی کردن خود را به کمتر از ۲ ساعت کاهش دهید.

راهکار های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

یکی از بهترین راهکار های پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات معاینه و چکاپ های دوره ای است که معمولاٌ از سنین ۵۰ سالگی به بعد شروع می شود و هم چنین داشتن عادات غذایی سالم که موجب تقویت سلامتی و زیبایی می شود. اگر به استعمال دخانیات یا مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی اعتیاد دارید به شما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات و سایر بیماری های که سلامتی تان را تهدید می کند، آن ها را کنار بگذارید. کاهش وزن می تواند به بهبود وضعیت جسمانی تان کمک کند زیرا همان طور که می دانید چاقی شانس ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

کلام آخر

اگرچه سرطان پروستات دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان مردان است، اما تشخیص و درمان به موقع می تواند به حفظ جان بیمار کمک کند. توصیه می شود به منظور تشخیص زودهنگام این نوع سرطان هرگونه علائم و نشانه های غیرطبیعی در ناحیه تناسلی خود را جدی گرفته و پس از سنین ۴۰ سالگی به صورت دوره ای و منظم به بهترین متخصص اورولوژی در اهواز مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که اگر این بیماری در یکی از بستگان درجه اول شما وجود دارد، معاینات و ازمایشات تشخیصی باید به طور منظم تکرار شود. بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکلی و یا مشاهده و علائم ذکر شده به پزشک متخصص و اورولوژیست مراجعه کنید.

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که...

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *