دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » سرطان آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی مردان

سرطان آلت تناسلی نوعی سرطان نادر است که روی پوست یا خود آلت تناسلی مردان رخ می دهد. این بیماری بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال مشاهده می شود، در حالی که احتمال ابتلا در افراد زیر ۴۰ سال بسیار پایین است. به طور کلی بسته به نوع سلول ایجاد شده از سرطان، انواع مختلفی از سرطان آلت تناسلی وجود دارد. حال سوال این است که آیا لمس هر برجستگی در ناحیه تناسلی مردان، سرطان است؟ آیا غده چربی در ناحیه تناسلی مردان، سرطان محسوب می شوند؟ بهترین روش درمان سرطان آلت تناسلی چیست؟ به منظور پاسخ به این پرسش ها و همچنین آشنایی با علل، علائم و راه های درمان سرطان آلت تناسلی مردان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سرطان تناسلی مردان چیست؟

به رشد سلول‌های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان، سرطان آلت تناسلی یا سرطان آلت مردی (Penile cancer) گفته می‌شود. به طور کلی دستگاه تناسلی مردان مانند سایر اندام های بدن ممکن است دچار رشد بی رویه سلول ها شده و تومورها یا کیست هایی ایجاد کند.

تومورها معمولا به دو گروه خوش خیم و بدخیم دسته بندی می شوند که احتمال ابتلا به تومورهای خوش خیم در مردان بسیار کمتر از تومورهای بدخیم است. تومورهای بدخیم بیشتر معمولا روی پوست ختنه گاه یا داخل بافت آلت رشد می کنند. با این حال لمس توده یا غده چربی در ناحیه تناسلی مردان دلیل بر وجود تومورهای سرطانی نبوده و نیاز به تشخیص پزشک دارد.

سرطان آلت تناسلی مردان

انواع سرطان دستگاه تناسلی مردان

انواع مختلفی از سرطان آلت تناسلی وجود دارد که بسته به نوع سلول ایجاد شده سرطان تقسیم بندی می شوند. متداول ترین انواع آن عبارتند از:

• سرطان آلت تناسلی در سلول های سنگفرشی: این نوع سرطان که به کارسینوم سلول سنگفرشی نیز شهرت دارند، شایع ترین نوع سرطان آلت مردان (بیش از ۹۰ درصد موارد) است. این سلول های سرطانی از سطح آلت تناسلی رشد خود را آغاز کرده و سپس گسترش می یابد.
  • کارسینوم در محل (CIS): نوع خاصی از سرطان سلول سنگفرشی است که در آن سلول های سرطانی فقط در پوست آلت تناسلی مرد رشد کرده و به بافت های عمیق تر گسترش پیدا نمی کند.
  • آدنوکارسینوما: سرطان آدنوکارسینوم، سرطانی است که در سلول های غده ای آلت تناسلی مرد که عرق تولید می کنند، ایجاد می شود.
  • سرطان ملانوما: این سرطان که با نام ملانوم آلت تناسلی مرد شناخته می شود، سرطانی است که در سلولهای پوستی آلت ایجاد شده و سبب تغییر رنگ آن نواحی می شود.

علائم سرطان آلت تناسلی مردان

تشخیص درست سرطان از روی علائم و نشانه های ظاهری بسیار دشوار است و ممکن است علائم ایجاد شده ناشی از شرایط یا بیماری های دیگر باشد. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه نمایید تا بتوان علت آن را یافته و در صورت نیاز درمان انجام شود. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و سریع این سرطان می تواند به درمان کامل بیمار کمک کند. مهمترین ناهنجاری یا علائم سرطان آلت تناسلی در مردان به شرح زیر است.

۱- تغییرات پوستی

اولین علائم و نشانه های سرطان آلت تناسلی اغلب با تغییر ظاهری در پوست آلت نمایان می شود. این علائم پوستی اکثرا از روی سر (نوک) آلت تناسلی یا روی پوست ختنه گاه (در مردان ختنه نشده) است، اما می تواند در بخش های انتهایی آلت نیز دیده شود. تغییرات پوستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ضخیم شدن پوست آلت تناسلی یا پوست ختنه گاه
  • تغییرات در رنگ پوست
  • مشاهده یا لمس توده در آلت تناسلی
  • ایجاد زخم در آلت تناسلی (بدون بهبودی یا بدتر شدن بعد از یک ماه)
  • خونریزی از آلت تناسلی یا از زیر پوست ختنه گاه
  • بثورات قرمز و مخملی زیر پوست ختنه گاه
  • برآمدگی های کوچک و پوسته دار
  • رشدهای صاف و قهوه ای مایل به آبی
  • ترشحات بدبو (مایع) یا خونریزی زیر پوست ختنه گاه

۲- تورم

تورم انتهای آلت تناسلی، به خصوص زمانی که پوست ختنه گاه منقبض شده است، یکی دیگر از علائم احتمالی سرطان آلت تناسلی است. بیماری فیموز که در آن عقب کشیده شدن پوست ختنه گاه از اطراف نوک آلت تناسلی به سمت عقب دشوار خواهد بود، نیز از دیگر علائم این سرطان است.

۳- توده های زیر پوست در ناحیه کشاله ران

اگر سلول های سرطانی آلت تناسلی گسترش یابد، اغلب به غدد لنفاوی در کشاله ران رسیده و سبب تورم در این نواحی می شود. غدد لنفاوی مجموعه ای از سلول های سیستم ایمنی هستند که به طور معمول، اندازه لوبیا بوده و به سختی می توان آنها را احساس کرد. اما اگر این غدد متورم شوند ممکن است مانند توده های صاف زیر پوست احساس شوند. البته شایان ذکر است که غدد لنفاوی متورم یا برجستگی در ناحیه تناسلی مردان به معنای گسترش سرطان نیست و معمولا غدد لنفاوی در پاسخ به عفونت متورم می شوند.

علل سرطان آلت تناسلی

علت سرطان آلت تناسلی مشخص نیست، اما برخی از عوامل می توانند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهند. اگرچه عوامل خطر اغلب بر ایجاد سرطان تأثیر می‌گذارند، اما بیشتر آنها مستقیماً باعث سرطان نمی‌شوند. برخی از افراد با چندین عامل خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند، در حالی که برخی دیگر که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند، دچار سرطان می شوند. در مجموع، مهمترین عوامل خطرساز در بروز سرطان آلت تناسلی مردان عبارتند از:

ویروس HPV (زگیل تناسلی)

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی، شناخته شده است. فعالیت جنسی با فردی که مبتلا به HPV است، رایج ترین راه ابتلا به HPV است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از آن ها می تواند سبب بروز سرطان شود. توجه داشته باشید که این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل شده و استفاده از کاندوم نیز نمی تواند به طور کامل از شما در برابر HPV در طول رابطه جنسی محافظت کند.

سن

به طور کلی سرطان آلت تناسلی در افراد بالای ۵۰ سال شایع است و این بیماری بندرت مردان زیر ۴۰ سال را درگیر می کند. در ایالات متحده، حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان آلت تناسلی حداقل ۵۵ سال دارند. در سراسر جهان، حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان آلت تناسلی کمتر از ۴۰ سال دارند.

سیگار کشیدن

اگرچه عامل استعمال دخانیات و کشیدن سیگار به عنوان یک عامل اصلی سرطان شناخته نشده است، اما تحقیقات نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان آلت در مردان سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. همچنین، مطالعات علمی نشان می دهد که افراد سیگاری از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند، بنابراین بیشتر در معرض بیماری هایی مانند زگیل تناسلی یا سرطان قرار دارند.

فیموز

این بیماری زمانی رخ می دهد که پوست ختنه گاه ضخیم شده و به سختی جمع می شود. در چنین حالتی که احتمال ابتلا به عفونت در مبتلایان فیموز افزایش می یابد. عفونت های مکرر ناحیه ختنه گاه احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان آلت تناسلی را افزایش می دهد، زیرا می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند. فیموز معمولا در مردانی که ختنه نشده اند، رخ می دهد و یکی از مزایای ختنه کردن پیشگیری از این عارضه است.

تشخیص سرطان آلت تناسلی مردان

پس از مشاهده علائم و نشانه های غیرطبیعی معاینات بالینی و بررسی ظارهی آلت تناسلی مردان انجام می شود. اگر پزشک عمومی احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی را تشخیص دهد، بیمار را به یک متخصص اورولوژیست ارجاع می دهند. متخصص اورولوژی در مورد علائم و زمان بروز آنها پرسش هایی را مطرح می کند. پس از بررسی جسمی انجام آزمایشات خون و تعداد سلول های خونی انجام می شود. برای تأیید تشخیص سرطان آلت مردان، ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد. در نمونه برداری بافت کوچکی از ناحیه برداشته شده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود.

درمان سرطان آلت تناسلی مردان

درمان سرطان آلت تناسلی بستگی به اندازه ناحیه آسیب دیده و سرعت گسترش سرطان دارد. به عنوان مثال در سرطان کارسینوم در محل، تنها سلول های پوستی آلت تناسلی تحت تأثیر سرطان قرار می گیرند. درمان این نوع سرطان معمولاً شامل کرم های موضعی یا جراحی لیزر برای از بین بردن ناحیه آسیب دیده پوست است. به طور کلی درمان های اصلی سرطان آلت تناسلی پس از تشخیص عبارتند از:

• عمل جراحی یا لیزر برای برداشتن توده
  • رادیوتراپی
  • شیمی درمانی

جراحی شامل از بین بردن سلول های سرطانی و احتمالاً برخی از بافتهای اطراف است. در بیشتر موارد ، هرگونه تغییر فیزیکی در آلت تناسلی بعد از عمل با جراحی ترمیمی قابل اصلاح است. پوست و عضله را می توان از نواحی دیگر بدن گرفت تا آلت تناسلی مرد را از نو بازسازی شود. اما با تشخیص زودهنگام و تکنیک های مدرن جراحی، جراح شما معمولاً می تواند تا حد ممکن بافت آلت تناسلی را حفظ کند. به عنوان بخشی از اکثر درمانهای سرطان آلت تناسلی، غدد لنفاوی در کشاله ران نیز ارزیابی می شود تا میزان گسترش سرطان مشخص شود. در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی جهت برداشتن غدد باشد.

کلام آخر

سرطان آلت تناسلی در مردان (پنیس) اگرچه جز سرطان های شایع نیست، اما می تواند بر روی پوست یا بافت آلت ایجاد شود. اگرچه علل اصلی این بیماری مشخص نیست، اما فاکتورهایی مانند سن، ابتلا به ویروس HPV و فیموز می تواند در بروز این سرطان نقش داشته باشند. این سرطان ممکن است بدون علائم یا نشانه ای در آلت مرد ایجاد شود، با این حال تغییرات پوستی، تورم و توده های زیر پوستی در کشاله ران از علائم اصلی این سرطان به شمار می رود.

درمان های رایج برای این سرطان شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است. مانند انواع سرطان های دیگر، میزان موفقیت درمان سرطان بستگی به موارد مختلفی از جمله زمان مناسب مراجعه و تشخیص به موقع دارد. اگرچه سرطان آلت تناسلی مردان یکی از انواع سرطان های نادر است ولی آشنایی با علائم و تشخیص به موقع این سرطان می تواند باعث بالا رفتن احتمال موفقیت روش درمانی شود.