دکتر محمدهادی قیومی » بیماری ها » اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

اختلال نعوظ در آقایان چه علت و علائمی دارد؟

اختلال نعوظ یکی از مسائل مهم و حساس در میان مردان است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی شخصی و روابط زناشویی آنان داشته باشد.یکی از دغدغه های آقایان مشکلات مربوط به اختلالات نعوظ است. مشکل شل شدن آلت یا عدم نعوظ یکی از مشکلات تاثیرگذار در رابطه زناشویی می باشد که باید برطرف شود. زیرا آثار آن به طور مستقیم بر روابط جنسی و زناشویی ظاهر میشود؛ به همین دلیل یک مسئله فردی نبوده و برای همسر یا شریک جنسی نیز آزاردهنده و ناخوشایند است. سوالی که برای افراد ایجاد می شود این است که علت اختلال نعوظ چیست؟ اختلال و مشکلات نعوظ چه علائمی دارد؟ در ادامه این مقاله درباره اختلال نعوظ و علت ها و علائم آن توضیحات کاملی را ارائه کرده ایم.با ما همراه باشید…

برای گرفتن مشاوره رایگان به طور مستقیم با دکتر قیومی به صورت کاملا محرمانه فرم زیر را تکمیل کنید.

نام و نام خانوادگی
ایمیل
شماره موبایل
ارسال شد. با شما تماس می گیریم
دوباره تلاش کنید

نعوظ چیست؟

به بزرگ و سفت شدن آلت تناسلی در مردان نعوظ یا ارکشن (erection) گفته می‌شود.نعوظ در زبان عامیانه همان راست شدن یا سفت شدن آلت تناسلی گفته می شود که در آقایان با بلند شدن آلت تناسلی و در خانم ها با برانگیخته شدن کلیتوریس نمایان می شود. اختلال نعوظ در حالتی ایجاد می شود که فرد توانایی نعوظ ندارد که این نوعی ناکارآمدی جنسی می باشد. در صورتی که علت اختلال نعوظ پیگیری نشود مشکلات زناشویی و آزار روانی برای مرد و همچنین شریک جنسی او ایجاد خواهد شد.

۰۱:۴۲
truncate dir-rtl

آنچه درباره اختلال نعوظ باید بدانید

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (ED) ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ کافی برای داشتن رابطه جنسی، ادامه و به پایان رساندن آن است. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب اختلال در نعوظ آقایان میشود. این موارد میتواند شامل شرایطی باشد که بر عروق خونی تأثیر می گذارد، شرایط عصبی، شرایط سلامت روان و یا سایر آسیب های فیزیکی و یا روانی. یک متخصص اورولوژیست می تواند اختلال نعوظ را تشخیص داده و آن را درمان کند.

احساسات شما نقش مهمی در ایجاد و حفظ نعوظ دارند. احساس آرامش، اعتماد به نفس و برانگیختگی برای نعوظ کامل و کافی ضروری است. اما گاهی اوقات به تناسب شرایط فرد، طبیعی است که در نعوظ دچار مشکل شود. برای مثال وقتی عصبانی هستید، یا احساس اضطراب، نا امیدی و یا خستگی زیاد دارید، طبیعی است که با اختلال در نعوظ مواجه شوید.

نوشیدن الکل و یا استفاده از مواد مخدر و محرک نیز می تواند بر این موضوع تاثیر داشته باشد. علاوه بر این ممکن است اختلال در نعوظ، ناشی از شرایط پزشکی دیگر مثل عارضه جانبی برخی داروها یا درمان های سرطان باشد.

اگر در ایجاد یا حفظ نعوظ مشکل دارید، بهترین توصیه این است که به متخصص اورولوژی مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را جهت تشخیص و درمان دریافت کنید.

در برخی از موارد، اختلال نعوظ می تواند اولین علامت یک مشکل زمینه ای دیگر، از جمله بیماری قلبی باشد. اگر مشکلی در نعوظ و حفظ آن دارید، نسبت به آن بی توجهی نکنید!

علائم اختلال نعوظ در آقایان

ممکن است مردان همیشه با موفقیت به نعوظ نرسند و اگر این اتفاق به ندرت رخ دهد، یک مشکل پزشکی مهم محسوب نمی شود.با این حال، اختلال در نعوظ تنها به ناتوانی در دستیابی به آلت تناسلی مورد نظر خلاصه نمی شود، بلکه می تواند شامل تلاش برای حفظ نعوظ به اندازه کافی و طولانی برای انجام مقاربت، کاهش میل جنسی و یا عدم توانایی در انزال باشد.اختلال در نعوظ می تواند اغلب با علائم عاطفی دیگر مانند خجالت، شرم، اضطراب و کاهش علاقه به مقاربت جنسی نیز همراه باشد.اما هنگامی که این علائم به طور مرتب رخ می دهد، می توان گفت که مرد مبتلا به اختلال نعوظ است.

مهم ترین علت های اختلال نعوظ

در حالتی که دچار شل شدن آلت هستید و نمی توانید برای ایجاد رابطه جنسی آماده شوید باید به دنبال علت اختلال نعوظ و درمان آن باشید. البته در صورتی که به صورت گاه به گاه دچار مشکل در سفت شدن آلت هستید نگران نباشید امکان دارد به دلیل خستگی ذهنی در نعوظ کامل به مشکل برخورده باشید اما در حالتی که اختلال نعوظ به صورت مکرر اتفاق افتاد بهتر است هرچه زودتر به بهترین متخصص اورولوژی در اهواز مراجعه کنید. در ادامه به چند مورد از علت اختلال نعوظ در مردان می پردازیم.

اختلالات روانی

یکی از شایع ترین علت اختلال نعوظ در مردان مشکلات روانی و درگیری های ذهنی است. به طور میانگین ۷۰ درصد از موارد ناکارآمدی جنسی و اختلال نعوظ به دلیل مشکلات و دغدغه های ذهنی و اختلالات روانی در مردان اتفاق می افتد. علت اختلال نعوظ به دلیل اختلالات روانی مثل خستگی، استرس در محیط های کاری، افسردگی، درگیری های احساسی خارج از رابطه، نداشتن حس خوب به شریک جنسی، اضطراب در آمیزش و … می تواند اتفاق بیافتد.

مغز نقش مهمی در تحریک مجموعه ای از وقایع جسمی که باعث نعوظ می شود دارد که از احساس هیجان جنسی شروع می شود. تعدادی از موارد می توانند در احساسات جنسی اختلال ایجاد کرده و اختلال نعوظ را بدتر کنند.

دلایل روانشناختی اختلالات نعوظ به این شرح است؛

  • افسردگی، اضطراب یا فقدان سایر شرایط بهداشت روانی
  • فشار های روحی و روانی در اثر عوامل مختلف
  • مشکلات روابط ناشی از استرس، کمبود ارتباط و یا سایر نگرانی ها
  • مصرف برخی داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و داروهای درمان فشار خون بالا

مشکلات آناتومیک

یکی دیگر از مواردی که می تواند علت اختلال نعوظ باشد مشکلات آناتومیک و اختلالات عصی است. در طی حوادث و تصادفات به دلیل آسیب به عصب پودندال یا جراحی های لگنی و یا آسیب به دلیل ضربه امکان تاثیر آن بر مغز و اعصاب فرد وجود دارد. همچنین بیماری هایی مثل MS، دیابت و … که بر مغز و اعصاب و نخاع فرد تاثیرگذار هستند نیز می توانند علت اختلال نعوظ باشد.

اختلالات عروقی و گردش خون

سیستم گردش خون شامل رگ های خونی است که خون را در سراسر بدن حمل می کنند. آلت تناسلی مردان برای نعوظ و حفظ نعوظ به جریان خون کافی نیاز دارد. همچنین آلت تناسلی به مجموعه ای از دریچه ها متکی است که وقتی پر از خون میشود، بسته شوند – در برخی موارد، این دریچه ها آنطور که باید کار نمی کنند.
ختلالات عروقی بر اثر بیماری هایی مثل دیابت نیز می توانند علت اختلال نعوظ در مردان باشند. همچنین فشار خون بالا نیز می تواند باعث شل شدن آلت و علت اختلال نعوظ باشد.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها و مکمل های ورزشی در توانایی جنسی و باروری آقایان تاثیرگذار است. از مهم ترین عوارض مصرف مکمل های ورزشی و داروهای هورمونی در آقایان ورزشکار اختلال در نعوظ و ناتوانی و جنسی و ناباروری می باشد. علاوه بر این مصرف داروهای زیر نیز می توانند علت اختلال نعوظ در مردان باشند:

  • آنتی سایکوتیک ها( داروهای ضدجنون در بیماران با اختلالات روانی)
  • داروهای ضد فشارخون
  • سایمتیدین
  • تیازیدها
  • کتوکونازول
  • و…

عمل جراحی

انجام عمل های جراحی مثل پروستاتکتومی، آرترواسکلروز، آسیب به شریان ها و … نیز می توانند علت اختلال نعوظ در مردان باشند. همچنین آقایانی که دچار فشارخون بالا، کاهش سطح هورمون، مصرف دخانیات مثل سیگار و مواد مخدر و … هستند نیز در نعوظ دچار مشکل خواهند شد.

افزایش سن

از مهم ترین دلایل اختلال نعوظ در مردان افزایش سن و کاهش هورمون های جنسی در فرد می باشد. با بالا رفتن سن اختلال در گردش خون اتفاق می افتد و سطح هورمون های جنسی فرد کاهش می یابد. به طور میانگین در حدود یک چهارم از افراد بالای ۶۵ سال دارای اختلال نعوظ می باشند. یکی از مهم ترین علت اختلال نعوظ با توجه به بالا رفتن سن مشکلات ذهنی و خستگی روانی می باشد. بهتر است برای رفع این مشکل استرس ها و اضطراب های فکری را از خود دور کنید و آرامش و اعتماد به نفس داشته باشید. با مراجعه به یک متخصص اورولوژی خوب با انجام آزمایشاتی مثل بررسی عروق آلت با سونوگرافی داپلر، تست هورمونی، آزمایشات عصبی، آزمایش قند خون و چربی خون و … می توانید برای تشخیص و درمان اقدام کنید.

بیماری ها و شرایط پزشکی

  • دیابت و نوروپاتی مرتبط با دیابت
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی)
  • بیماری عروقی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • آترواسکلروز
  • بیماری پیرونی
  • تستوسترون پایین (کمبود تستوسترون)
  • سکته
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی

صدمات (تروما) به آلت تناسلی و نواحی اطراف آن نیز می تواند باعث اختلال در نعوظ (ED) شود. این موارد عبارتند از:

  • شکستگی آلت تناسلی
  • آسیب به استخوان های لگن (استخوان های لگن، استخوان خاجی و دنبالچه)، مثانه، پروستات و نخاع
  • جراحی لگن، از جمله جراحی سرطان پروستات، کولون یا مثانه

اختلال نعوظ سه علت اصلی دارد

  • اختلال در سیستم گردش خون
  • اختلال در سیستم عصبی
  • سیستم غدد درون ریز و هورمون ها

تفاوت بین اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی

اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی هر دو به مشکلات جنسی اشاره دارند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. اختلال نعوظ صرفا به ناتوانی در حفظ یا دستیابی به نعوظ اشاره دارد، در حالی که منظور از ناتوانی جنسی ممکن است شامل مسائل دیگری مانند کاهش میل جنسی یا انزال زودرس باشد.

آیا اختلال نعوظ قابل درمان است؟

روش های مختلفی مثل هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی، روان درمانی و یا روش های جراحی می توانند برای درمان اختلال نعوظ در مردان موثر باشند. از طرفی درمان ها دارویی نیز برای رفع مشکل اختلال نعوظ وجود دارد. در پاسخ به آن دسته از مراجعین که سوال آیا قرص برای سفت کردن آلت هنگام رابطه جنسی وجود دارد؟ روش ها و مصرف داروهای زیر را می توان پیشنهاد کرد. اما با این حال باید به این نکته توجه داشته باشید که در موارد حادتر بهتر است که با مشورت متخصص اورولوژی بهترین روش را انتخاب کنید.

سوالات متداول درباره علت اختلال نعوظ

دکتر هادی قیومی

دکتر هادی قیومی

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و دستگاه تناسلی (نازایی) فارغ التحصیل از دانشگاه تهران
برچسب ها:

مقالات مرتبط

همه چیز در مورد التهاب پروستات

همه چیز در مورد التهاب پروستات

پروستات است. التهاب پروستات در میان آقایان پایین ۵۰ سال بسیار شایع است. مشکلات و اختلالات مربوط به پروستات در آقایان نیازمند بررسی و پیگیری مراحل درمانی …

درمان کجی آلت تناسلی مردان

درمان کجی آلت تناسلی مردان

کجی آلت تناسلی چیست و چگونه ایجاد می شود؟ علت کج شدن آلت تناسلی مردان چیست؟ درمان کجی آلت تناسلی از چه راه هایی صورت می گیرد؟ درمان کجی آلت تناسلی با طب سنتی امکان پذیر است؟ جراحی کجی آلت تناسلی چه عوارضی دارد؟ هزینه درمان کجی آلت تناسلی به چه صورتی محاسبه می شود؟‌...

درباره HPV یا زگیل تناسلی در مردان چه می دانید

درباره HPV یا زگیل تناسلی در مردان چه می دانید

بیشتر اطلاعات مربوط به ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) روی زنان انجام گرفته است، زیرا ابتلا به ویروس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. اما ویروس HPV در مردان نیز می تواند باعث مشکلات بسیاری شود. برای مردان مهم است که درک کنند چگونه خطرات عفونت HPV را...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *